Hagland kritiserte HSD-ledelsen for at han ikke hadde fått testet ut alt utstyret om bord på forhånd. Det ble satt av to dager til opplæring, men en av disse dagene falt vekk. Han fikk da lovnader om at han skulle få skikkelig opplæring både med kart og radar senere.
- Jeg var ikke tilfreds med opplæringen. Jeg skulle ønske det var mer av alt. Det var en helt annen måte å manøvrere på. I baugen var det spyd som gjorde manøvreringen helt annerledes. Spesielt når en la til og fra kai.
Hagland ble satt til å føre "Draupner", som var søsterskipet til "Sleipner", på dåpsdagen, selv om han hadde sagt til HSD-ledelsen at han hadde ønsket at noen andre gjorde dette.
- De mente jeg klarte det. Jeg var kompetent til å gå om bord, slik HSD sa det. Jeg kunne starte radar, kartmaskin og kamera, forklarte Hagland
Du kunne ønske mer opplæring og mer tid til det, hvor mye? Spurte dommeren.
- Det var funksjoner en ikke brukte til vanlig, men vi kunne jo fått en instruksjon i hvordan det virket. Spesielt i hvordan kartmaskinen fungerte.
Byttet vakt
Sverre Johan Hagland var vanligvis ombord på Draupner og hadde aldri ført Sleipner før ulykkesdagen. Ulykkesdagen gikk Hagland om bord i Sleipner på Leirvik og førte båten til Bergen og returnerte til Stavanger før han gikk nordover igjen.
Han hadde byttet vakt for å hjelpe en kollega. Han var ikke skeptisk til å gå ombord for han visste jo at båtene i utgangspunktet var helt identiske. Ingen viste han rundt på båten men han fikk beskjed om at den bakket dårlig. Var det noen forskjeller på de to båtene da ville dommeren vite.
- På "Draupner" hadde vi problemer med styrehjulet men på Sleipner var det enda verre. Dessuten var kartet mørkere og seilingsleden nordover var ikke lagt inn, slik den var på "Draupner". I tilegg fungerte ikke flapsene bak på båten.
Sleipner skulle til reparasjon dagen etter ulykken og derfor var en servicemann fra verftet om bord.
Ubegripelig hva som skjedde
Sverre J. Hagland fortalte videre om turen nordover fra Haugesund. Da de passerte Lille Bloksen forklarte han at Håskru fyr hele tiden var i styrestreken på baugen. Overstyrmannen holdt på dette tidspunkt på å ordne på radaren. Hagland bøyde seg ned i toppen tre sekunder for å endre på innstillingen på radaren. Da han reiste seg opp ropte overstyrmannen "Nå går vi på Bloksen". Hagland satte straks lysene på og så skjæret rett forut. Straks dro han i styrehandlene i full akterover. Dommeren ville da vite hvilke tanker Hagland hadde om årsaken til at de kom ut av kurs.
- Det er for meg ubegripelig, har tenkt flere ganger uten å finne svar. Jeg hadde Håskru lykt i styrestreken. Det kan ha vært bølger eller strøm eller begge deler. Jeg har tenkt på alt. Det er et mysterium, sier Hagland
Han gjentar gang på gang at han ikke vet hva som skjedde.
Trodde båten ville holde seg flytende
Like etter grunnstøtingen sier Hagland at de gikk med melding over høytaleranlegget om at folk måtte ta på seg livvester og holde seg i ro. Han trodde da at båten ville holde seg flytende. Dessuten visste han at et redningshelikopter var på vei og at en redningskøyte var i Langevåg.
- Vi kunne ikke sende folk på sjøen, da ville katastrofen bare bli enda større, sa Hagland.
Men båten holdt seg ikke flytende. Etter at baugen brakk av gikk det fort. Hagland ga da flere beskjeder over høytaleranlegget. I ettertid har han fått vite at ingen av meldingene kom frem. Folk hadde bare hørt ett "klikk".
Overstyrmannen hentet overlevingsdrakter i mannskapsmessen, men det var ikke nok til alle på broen. Hagland ga sin drakt til servicemannen som var på broen og tok selv på seg en lett vindjakke.
- Vi prøvde så å få ut flåtene. På barbor side var det en flåte som måtte pumpes opp. Men vi hadde ikke fått opplæring i hvor mye vi skulle pumpe på flåten. Men jeg pumpet så mange ganger at jeg var sikker på at den gikk ut.
I ettertid fikk Hagland vite at det hadde tatt svært lang tid før flåten kom i sjøen. Nå den først hadde løsnet føk den som ett "pariserhjul" utover.
En del andre flåter ble også kastet ut. Disse var laget slik at de skulle løse seg ut automatisk da de kom på fire meter.
Tenkte på å gi opp
Til slutt måtte kapteinen og de andre i styrehuset evakuere. Som en av de siste havnet Hagland i sjøen.
- Jeg så ingenting, alt var helt svart. Da jeg prøvde å komme med opp for å få luft kom bare en ny sjø. Jeg tenkte flere ganger på å gi opp.
Det som reddet Hagland var lysene fra båten "Askita" som hadde kommet til for å delta i redningsaksjonen. Han kom seg opp i en flåte og ble som siste mann i flåten reddet opp på "Askita".
I dag var det dommeren som forhørte Sverre Johan Hagland. I morgen er det aktoratet og forsvarerne sin tur.