Forsvarer Per Magne Strandborg og kaptein Sverre Hagland i Sunnhordland tingrett.
- Kaptein Hagland har selv ført bevis for sin uskyld i løpet av rettssaken, hevdet forsvareren i sin prosedyre.
Kritikk også mot HSD
Strandborg gikk kraftig ut mot både HSD og Sjøfartsdirektoratet og sa at kapteinen ikke kan stilles ansvarlig for deres manglande opplæring og kontroll.
- Noen sa at alt var ok. Det var utrolig nok tilstrekkelig til å godkjenne «Sleipner» for passasjertrafikk, sa Haglands forsvarer. Selv mente han at båten overhodet ikke var sjødyktig.
Passiv holdning til sikkerhet
Strandborg slo også fast at HSD-systemet har hatt en passiv holdning til sikkerhet like fra styret og ned til de ulike avdelingssjefene.
- Dette skapte en falsk trygghet hos dem som seilte hurtigbåtene, mente forsvareren.
16 mennesker omkom i "Sleipner"-ulykken for snart tre år siden.