- Båten burde aldri seilt, sa kommisjonens leder Arild O. Eidesen i dag. Begrunnelsen er manglende redningsøvelser og feil på flåtene.
Undersøkelseskommisjonen etter Sleipner-ulykken har ikke funnet feil med båten, men retter sterk kritikk mot sikkerhets- og redningsutstyret.
HSD sviktet
Rederiet får kritikk for å ha sviktet på sentrale punkter når det gjelder sikkerhetsopplæring av mannskapene ombord på "Sleipner".
Alvorlig mangel
Flåtene på "Sleipner" led av en alvorlig mangel, skriver kommisjonen. Flåtecontainerne var ikke utstyrt med typegodkjente hydrostatiske utløsere. Disse skulle sørge for at containerne løsnet fra fartøyet da det sank.
Slett stykke arbeid
Kommisjonen skriver i rapporten at Sjøfartsdirektoratet har gjort et slett stykke arbeid når den midlertidige operasjonstillatelsen ble innvilget i august i fjor. Blant annet godkjente Sjøfartsdirektoratet tegningene til "Sleipner" selv om de hydrostatiske utløserne til flåtene manglet.
Kapteinen fungerte ikke
Passasjerene forholdt seg beundringsverdig rolige og omsorgsfulle i forhold til hverandre, skriver kommisjonen. Kapteinen og hans besetning fungerte ikke tilfredsstillende, etter kommisjonens vurdering.
Fremragende innsats
Redningsaksjonen etter ulykken var derimot godt ledet. Mannskapet ombord på fartøyene som deltok i redningsarbeidet gjorde en fremragende innsast, skriver kommisjonen i sin rapport.