En rapport utarbeidet for Norges Skogeierforbund og Reiselivsbedriftenes Landsforbund slår fast at markedet for jakt og fiske kan dobles til åtte milliarder kroner i året hvis forholdene legges bedre til rette.
Utmarksrådgiver Vidar Holthe i Skogeierforbundet sier de vil rette seg mot pengesterke kunder som vil fylle fryseren med kjøtt, skriver Aftenposten.
- Lommeboka avgjør
Skogeierne ønsker blant annet å utvide jaktsesongen fram til jul, for å kunne selge flere turer og jaktpakker. Det vil også være aktuelt å bygge opp et apparat som tar seg av oppdeling og frakting av kjøttet.
Skogeierne peker på at det før 1. verdenskrig var vanlig med britiske og tyske jegere i norske skoger, men tror at tilbudet nå vil være mest aktuelt for dansker.
Leder i Hedmark Jeger- og Fiskerbund, Arvid Nyberg, reagerer på at skogeiere og reiselivsnæringa vil selge elgjakta til danske turister og rike nordmenn.
Nyberg kan forstå at skogeierne lar seg friste, men reagerer på at lommeboka skal avgjøre hvem som får jakte.
Jegeren blir guide
Også informasjonssjef Espen Farstad i Norges Jeger og Fiskerforbund er sterkt imot disse planene, og mener at elgjakten fortsatt bør være lokal dugnad, for alminnelige bygdefolk som ønsker å fylle fryseren med kjøtt.
Han frykter at den lokale jegeren bare blir jaktguide, mens rike utlendinger kommer til Norge for å drive trofejakt.
- Jeg er livredd for denne utviklingen. Rapporten fra Skogeierforbundet er skrevet i ren blåruss-ånd. Den sier rett ut at lokale jegere ikke vil slippe til, sier Farstad.