Hopp til innhold

Veinettet begrenser tyngre tømmerbiler

Adm. dir. i Mjøsen Skog, Erik A. Dahl, sier dagens veinett begrenser hvor mye de kan bruke tømmertrailere på 60 tonn. Det går for eksempel ikke an på E6 mellom Gjøvik og Lillehammer fordi bruer der ikke tåler vekta.

Tømmertransport

Ikke mulig å kjøre tyngre tømmerbiler i dag mellom Gjøvik og Lillehammer på grunn av veistandarden.

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Det er Mjøsen-direktørens første reaksjon på regjeringens forslag til tiltakspakke for skognæringa der de vil tillate tyngre vogntog, fra dagens 56 til 60 tonn.

Forslaget om tillate tømmerbiler med ei totaltvekt på 60 tonn vil kutte kostnader og bedre konkurranseevnen til norsk skognæring, men i Sverige er det allerede en prøveordning med 90 tonn, mens Finland diskuterer 76 tonn.

Fra 1. juni i år er det også innført en prøveordning med lengre tømmerbiler, fra dagens 22,5 meter til 25,25 meter. Men i Innlandet er bare riksvei 2 fra Kongsvinger til riksgrensa med på ordningen, noe transportnæringa i Innlandet er svært misfornøyd med.

Tømmertransporten øker i Opplandsskogen

Regjeringen forslår at totalvekta på vogntog skal økes fra 56 til 60 tonn.

Foto: Frank Ludvigsen, FRANK LUDVIGSEN

Flaskehalsene

Direktør Dahl er fornøyd med at Regjeringen foreslår penger til å utbedre flaskehalser (som bruer) for å få mer effekt ut av å tillate tømmerbiler på 60 tonn.

– Men det vil ta tid å få et veinett hvor vi får fullt effekt av 60 tonn, sier Mjøsen-direktøren.

Norge får nå samme tillatte vekt som Sverige.

– Ja, vi kommer på linje med Sverige og Finland, men i Finland diskuteres det allerede 76 tonn totalvekt for vogntog. Og i Sverige er det en prøveordning med 90 tonn på enkelte strekninger. Men med 60 tonn vil vi ikke ligge så langt etter som vi gjør i dag, slutter adm. dir. Erik A. Dahl i Mjøsen Skog.

Flere saker fra Innlandet