Hopp til innhold

Tømmer hoper seg opp grunnet lav togkapasitet

I dag ble det kjent at Regjeringa vil at InterCity-utbygginga med to-sporsjernbane til Lillehammer skal stå ferdig i 2030. Men for skognæringa er situasjonen allerede prekær.

Tømmer

Tømmeret hoper seg opp på Lillehammer, på grunn av lav jernbanekapasitet.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Kapasiteten på jernbanen er så liten at tømmeret som skal ut på markedet nå hoper seg opp i rekordstore lagre.

Skogeierne har derfor måttet leie ekstra arealer for å få plass til alt tømmeret som egentlig skulle ha vært hos kundene i Sverige.

For etter at store deler av norsk treindustri er lagt ned de siste årene, må tømmeret til nabolandet. Problemet er bare at kapasiteten på jernbanen er altfor dårlig.

Avhengig av gode jernbaneløsninger

– Vi må ut av dette distriktet og frakte tømmeret over lange avstander for å finne treforedlere som kan foredle den delen av treet som ikke blir trelast, nemlig massevirke og flis fra sagbrukene. Derfor er vi helt avhengige av godt fungerende jernbaneløsninger, forklarer Erik A. Dahl, administrerende direktør i Mjøsen skog.

Og sjefen i Mjøsen skog får støtte fra dem som lever av å frakte tømmeret med bil til terminalen.

– Det er for liten kapasitet på jernbanen, vi skulle absolutt hatt dobbeltspor, sier lastebileier Freddy Henrikhaugen.


Tømmerhaugene kan bli enorme


Men foreløpig er det bare enkeltspor. Og selv om regjeringa nå lover dobbeltspor til Lillehammer i 2030, så kan tømmerhaugene innen den tid bli enorme.

– Jeg vil si at en dobbelsporet jernbane til LIllehammer er avgjørende for den industrielle utviklingen for skognæringen på det indre Østlandet, sier Erik A. Dahl.

Se hele saken i videoen under!

I dag ble det kjent at Regjeringa vil at InterCity-utbygginga med to-sporsjernbane til Lillehammer skal stå ferdig i 2030. Men for skognæringa er situasjonen allerede prekær. Kapasiteten på jernbanen er så liten at tømmeret som skal ut på markedet nå hoper seg opp i rekordstore lagre.

Tømmer hoper seg opp grunnet lav togkapasitet