Hopp til innhold

Trollfilm skal trekke turister

Turistnæringa håper at den premiereklare filmen "Trolljegeren" blir en internasjonal suksess. Den kan gjøre det mer kjent i utlandet at trollene bor i Norge.

Trolljegeren

Et av trollene i 'Trolljegeren' titter fram.

Foto: SF Norge AS

Troll finnes - forteller filmen Trolljegeren oss. En tulledokumentar - eller mockumentary - som hevder å avsløre statshemmeligheter om trollene på Dovrefjell.

Rettighetene til visning både i Europa og i USA er allerede solgt, og filmen kommer opp på kinoer i USA neste år. Distributøren hevder filmen ligger an til å kunne bli tidenes norske filmsuksess i utlandet . Og Hollywood er interessert i å lage en amerikansk versjon av filmen.

Ikke så kjent for troll

– Troll er noe av det lille man forbinder med Norge i utlandet, sier hovedrolleinnehaver Otto Jespersen. – Det kommer til å bli enda mer trollfokus nå.

Men Norge er faktisk ikke så kjent for trollene våre. Det viser undersøkelser som Innovasjon Norge har gjort.

– Folk i utlandet setter ikke likhetstegn mellom troll og Norge, sier avdelingsleder i Innovasjon Norge, Audun Pettersen. - Troll er jo et vanlig ord på mange språk - også engelsk. Vi har nok en jobb å gjøre for å få plassert Norge på trollkartet.

SE TRAILER FOR FILMEN:

Bruker filmen i markedsføring

Hunderfossen familiepark ved Lillehammer er kjent for sitt 14 meter høye, blide og ufarlige troll, litt ulik de monsteraktige trollene i Trolljegeren. Direktør i familieparken, Hogne Høstmælingen tror at mer oppmerksomhet rundt troll og norsk mytologi i inn og utland kan være med å befeste at troll er norske.

Parken vil bruke filmen i sin markedsføring for å høste frukter av en mulig ny interesse for troll.

Hunderfossen, trollet

Trollet på Hunderfossen.

Foto: Hunderfossen/ Hans Brox

– Vi har en reklamekampanje på Oslokinoen der vi forteller at troll finnes og at de finnes her på Hunderfossen.

– Så dere støtter filmens påstand om at troll finnes?

– Helt klart! Her tror vi på troll og vi vet at de finnes.

Ingen nasjonale planer

Innovasjon Norge har foreløpig ingen planer om å bruke troll for mer i markedsføringa av Norge som turistland.

- Så langt har vi ingen konkrete planer om det, sier Audun Pettersen. - Vi visste ikke at denne filmen skulle ha en så bred internasjonal lansering som den har fått.

Kanskje det vil endre seg dersom filmen blir en suksess. Trolljegeren har premiere på fredag.

SI DIN MENING! Tror du troll finnes?