Skognæringa i Trønderlag er ute etter å spare miljø, og selvfølgelig penger, men kanskje sparer også tiltaket liv?
Ulykkesvei
RV3 gjennom Østerdalen er sterkt ulykkesbelasta. Trailertettheten er stor, siden riksveien er hovedfartsåra for tungtrafikken mellom Oslo og Trondheim.
Færre av disse på RV3?
Dersom skognæringa i Trønderlag sine planer om å få tømmertransporten vekk fra veien lykkes, blir tungtransporten gjennom Østerdalen redusert med en tredel.
Både lastebilnæring og innbyggere er bekymret over standarden på det som på folkemunne kalles "dødsveien". Mindre trafikk vil bedre sikkerheten, håper østerdølene.
Jubel langs ulykkesvei
Tynsetordfører Dag Henrik Sandbakken har lenge jobbet for å få vekk tungtransport fra Riksvei 3.
Han er svært fornøyd med planene til Norske Skog og Vareeier-Alliansen.
- For oss som bor langs riksvei 3 er dette helt klart planer som peker i riktig retning, sier ordføreren.
Også ekspertisen i SINTEF bejubler planene, som forskningssjef Tore Knutsen betegner som politisk korrekte.
- I årevis har politikerne bekymra seg over gods på grunn av ulykker og miljøskader, sier Knutsen. Han mener at planene til alternativ transport er oppmundrende.
Fra vei til tog og båt
Norske Skog og
Mere tømmertransport jernbane?
Vareeier- Alliansen, som består av flere store bedrifter i Midt-Norge, har planer om å bruke jernbane og båt i stedet for landevegen.
Ikke minst er det mye å hente ved å fylle opp båter som kommer til trønderlag med last, og går tomme tilbake, mener skognæringa.
- Vi ønsker en mer bærekraftig transport, både økonomisk og miljømessig, sier logistikksjefen i Norske Skog, Jon Gjemble.