Hopp til innhold

Utsetter brunost-avgjørelsen

Tine utsetter avgjørelsen om nedlegging av brunostproduksjonen i Lom og Skjåk. Det bekrefter visekonsernsjef i Tine, Stein Øiom.

Gudbrandsdalsost

Visekonsernsjef i Tine bekrefter at de utsetter avgjørelsen om eventuell nedleggelse av brunostproduksjonen i Lom og Skjåk.

Foto: SCANPIX / Scanpix

Profilerte og ikke profilerte personer i Lom og Skjåk har kjempet hardt for å beholde produksjonen av Gudbrandsdalsosten i nettopp Gudbrandsdalen.

LES MER

Kjemper for G35

Brimi engasjerte brunostbrukarane

Det har de gjort blant annet gjennom en annonsekampanje på Facebook, som til nå har høsta over 36000 medlemmer.

– Vi vil gjøre en grundig jobb

Visekonsernsjef i Tine, Stein Øiom, bekrefter nyheten om at de utsetter avgjørelsen, men avviser at engasjementet og protestene har noe med det å gjøre.

– Saken har vært ute på høring og vi har fått inn mange uttalelser. Derfor er det viktig at vi nå tar oss tid til å gjennomgå disse på en god måte slik at vi kan ta en god beslutning, sier Øiom.

Så motstanden har ikke hatt noen innvirkning på denne avgjørelsen?

– Nei, dette handler om at vi vil gjøre en skikkelig jobb og da er det naturlig at vi bruker god tid på dette, sier han.

Øiom sier endelig behandling av saken skjer en gang i løpet av første kvartal i 2011.

– Da er det hele brunoststrukturen som skal sees på, ikke bare produksjonen i Lom og Skjåk, sier Øiom.

– De ser konsekvensene

La G35 leve

Bilde av Facebook-gruppa 'La G35 leve', som for tiden har over 36000 medlemmer.

Foto: Veslemøy Eineteig Christiansen/Facebook / NRK

Men en av drivkreftene bak aksjonsgruppa på Facebook, Elizabeth Hartmann, tror engasjementet har hatt mye å si på denne avgjørelsen.

– Jeg tror Tine endelig har forstått at dette vil få mye større konsekvenser for dem enn de hadde trodd. De forstår at dette vil føre til tap i både salgsinntekter og omdømme for jeg regner med de følger med på Facebook og ser hvilket engasjement det er for dette, sier hun.

LES OGSÅ – Håpløst av TINE

Hun forteller videre at det på Facebook hisses opp til boikotter og at forbrukerene nå forventer å bli tatt på alvor.

– Jeg regner med Tine nå vil sette seg ned å lage et nytt regnestykke, sier hun.