Bevilgningen til utbygging betyr at rv. 2 fra svenskegrensa gjennom Kongsvinger til Kløfta endelig en moderne motorveg.
E6 blir firefelts
Regjeringen åpner trolig for en firefeltsvei fra Gardermoen til Lillehammer innen 2015, under forutsetning av at bilistene, kommunene og fylkeskommunen godtar bompengefinansiering.
Det blir ingen ekstra satsing på riksveg 3 i planperioden fram til 2015.
Regjeringen vil bruke 190 milliarder på veinettet fra 2006 - 2015.
Skal redusere ulykker
Utbygging og tiltak som reduserer ulykkene i veitrafikken er ifølge samferdselsminister Torild Skogsholm et prioritert område i regjeringens transportplan.
Totalt vil regjeringen bruke vel 190 milliarder kroner i tiårsperioden 2006-2015 til utbygging, drift og vedlikehold av transportnettet i Norge.
- Regjeringen prioriterer utbygging og tiltak som reduserer ulykkene i veitrafikken og som bidrar til mer miljøvennlig transport i byområdene og bedre framkommelighet i hele landet, sier samferdselsminister Torild Skogsholm, til NTB
Andre hovedpunkter samferdselsministeren framhever er mer miljøvennlig bytransport med redusert bilavhengighet og økt kollektivtrafikk, bedre framkommelighet i og mellom regioner og et mer effektivt transportsystem, med økt bruk av konkurranse.
Den økonomiske rammen i stortingsmeldingen er i alt sju milliarder kroner høyere enn det som ble lagt til grunn for det felles planforslaget som de statlige transportetatene la fram i juni i fjor.
Bompenger
I planen legges det opp til at bompengefinansiering av lengre sammenhengende stamveistrekninger, sammen med økte statlige bevilgninger, skal gi grunnlag for å framskynde utbygging av stamveinettet i sentrale strøk.