Hopp til innhold

Samferdselsministeren vil ha 110-sone

Ketil Solvik-Olsen (Frp) er positiv til å øke fartsgrensen på strekninger på E6 nord for Oslo. – Veien er trygg og tåler høyere fart, og da må vi tillate det, sier han.

Ketil Solvik Olsen

KJØRER E6: Ketil Solvik-Olsen kjører E6 for å sjekke veistandarden. I går stoppet han i Åkersvika.

Foto: Frode Meskau / NRK

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er i disse dager på roadtrip for å sjekke veiene rundt om i Norge. Fra Oslo til Kirkenes skal han kjøre E6 for å selv se veistandarden det snakkes så mye om

I går fikk han oppleve hvordan E6 mellom Oslo og Trondheim er å kjøre på. Og dommen er klar. Han ønsker 110-sone på noen av strekningene.

– Veien har så god kvalitet at du merker at du fint kunne kjørt raskere, og fortsatt hatt et godt oversiktsbilde over trafikken. Da er det ikke meningen at vi skal ha en veldig lav fartsgrense. Bedre veier må kunne gi høyere fart, sa statsråden da han stoppet i Åkersvika mandag.

Flere strekninger skal vurderes

Det er allerede satt i gang prøveprosjekt med 110-fartsgrense på veier i Østfold, Vestfold og Telemark.

Tidligere i måneden gikk Akershus og Hedmark Frp ut og krevde at også strekninger på E6 nord for Oslo får bli med på prøveprosjektet. Ketil Solvik-Olsen lover at flere strekninger skal vurderes for 110-fartsgrense.

– Vi er allerede godt i gang sør for Oslo, og vi skal gjøre vurderinger også på E6 nord for Oslo, bare byggingen blir ferdig ved Minnesund, sier han.

Nye E6 langs Mjøsa

120 KM/T: E6 langs Mjøsa er dimensjonert for 120 kilometer i timen.

Foto: Knut Røsrud

Mangler gatelys

Solvik-Olsen vil at de skal få 110-grense på plass så fort som mulig. Veien er teknisk dimensjonert for en fart på 120 kilometer i timen.

Statens Veivesen uttalte da forslaget om å heve fartsgrensene kom, at det ikke er ikke finnes rent tekniske grunner til at man ikke kan heve fartsgrensen.

– Erfaringene våre er at denne strekningen er like sikker som alle andre veier med fire felt, og kanskje enda litt sikrere, sa prosjektleder for E6 nord for Oslo, Taale Stensbye, i begynnelsene av måneden.

Prosjektlederen vil først se hvilke erfaringer som blir gjort i prøveprosjektet i Vestfold, Østfold og Telemark, før noen avgjørelse blir tatt om E6 fra Oslo og nordover.

Veien der mangler en ting forhold til de andre strekningene som er åpnet for høyere fartsgrense.

– Vi har et avvik når det gjelder belysning. Vi har ledelys på deler av strekningen, og der er det ikke gatelys. Men det er ingen ting som tyder på at veien med ledelys er mindre sikker enn vanlige gatelys-strekninger, sa han.

Trygg Trafikk bekymret for hastverk

Leder i Trygg Trafikk Hedmark, Marianne Mittet Solbraa, var skuffet over forslaget da det kom fra Fremskrittspartiet i begynnelsen av måneden.

– Jeg er skuffet over at et regjeringsparti vil bruke krefter på å få økt hastighet. Jeg opplever at de har det veldig travelt nå, sier hun til NRK.

Leder i Trygg Trafikk Hedmark, Marianne Mittet Solbraa

HASTVERK: Leder i Trygg Trafikk Hedmark, Marianne Mittet Solbraa, sa når forslaget fra Frp kom, at hun er skuffet over at regjeringen har hastverk med å øke fartsgrensen.

Foto: Knut Røsrud

Hun viser til at en økning av fartsgrensa med 10 prosent fører til en statistisk økning på 40 prosent i skadeomfang.

– Jeg tror at folk flest synes 100 kilometer i timen er en grei hastighet. Så bør vi se på de erfaringene de får fra prøveprosjektet, før vi bestemmer noe her, sier Mittet Solbraa.

Hun er redd at folk vil kjøre enda fortere når fartsgrensene blir høyere.

– Veien her blir kjempefin. Det er et flott anlegg som tar form her, men det er viktig at regjeringen ikke har hastverk med å øke fartsgrensen. Nå skal alt komme på plass her, og vi skal ha fokus på at veien er trygg, sier hun.

– Tåler høyere fart

Solvik-Olsen deler ikke bekymringen fra Trygg Trafikk.

– Det man har sett, er at når man bygger motorveier med fire felt, i stede for å ha to felt med mye trafikk, så går ulykkesstatistikken betydelig ned. Veien er tryggere og tåler høyere fart, og da må vi tillate det, sier statsråden.