Hopp til innhold

Nå kan du kjøre i 110 km/t

En fornøyd Bård Hoksrud fikk i dag æren av å øke fartsgrensen til 110 kilometer i timen for første gang på norske veier.

Bård Hoksrud endret i dag fartsgrensen til 110 kilometer i timen på 53 kilometer vei i Norge.

– Det vil øke respekten for fartsgrenser generelt at vi nå får 110km/t på enkelte strekninger, sa Hoksrud til NRK før han trykket på knappen i dag.

Bård Hoksrud

Her har Bård Hoksrud akkurat trykket på knappen og endret fartsgrensen.

Foto: Anne Lognvik / NRK

53 kilometer med ny fartsgrense

Klokken 12 i dag sto Hoksrud klar på Vegtrafikksentralen i Porsgrunn, der han kunne endre fartsgrensen med et enkelt trykk. På de store skjermene på veggen kunne man følge endringen.

I dag var det E18 mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark, Langåker-Bommestad i Vestfold og Kopstad-Gulli i Vestfold som fikk 110 km/t fartsgrense. Det samme gjaldt i Østfold, der Ås-Mosseporten, Årvoll-Solli nord, og Årum-tollstasjonen i Svinesund fikk høyere fartsgrense.

Det er til sammen 53 kilometer med vei som har fått ny fartsgrense i dag.

Andre strekninger, som Gulli-Langåker og ved Eik i Buskerud, jobbes det fortsatt med. Men også her blir det fartsøkning i løpet av året.

– Mer riktig med 110 kilometer i timen

110 km/t på motorvegstrekningene er en prøveordning som skal evalueres. Det er gjort utbedringer på flere av strekningene for å motvirke at økt fart skal føre til flere og mer alvorlige ulykker.

Bilistene må likevel være klar over at sikkerhetsmarginen er mindre når farten øker, skriver Statens vegvesen.

– Grunnen til at vi setter opp fartsgrensen på enkelte strekninger, er at folk opplever det som mer riktig å ha 110 kilometer i timen. En annen viktig årsak er at respekten for fartsgrenser generelt vil øke. Det er viktig, ikke minst i 30- og 40-soner, sier Hoksrud.

Hoksrud forteller at Norge og Sverige konkurrer om å være best på trafikksikkerhet, men at Norge får hard konkurranse fra nabolandet, som har en øvre grense på 120 km/t. Det åpner likevel ikke for at fartsgrensene i Norge skal opp alle steder.

– Det handler igjen om folks rettsoppfatning. Det er lettere å akseptere 30 km/t når du ser at andre veier, som tåler større fart, har en fartsgrense som du respekterer.