Hopp til innhold

Nå kan du kjøre i 110 km/t

En fornøyd Bård Hoksrud fikk i dag æren av å øke fartsgrensen til 110 kilometer i timen for første gang på norske veier.

Bård Hoksrud endret i dag fartsgrensen til 110 kilometer i timen på 53 kilometer vei i Norge.

– Det vil øke respekten for fartsgrenser generelt at vi nå får 110km/t på enkelte strekninger, sa Hoksrud til NRK før han trykket på knappen i dag.

Bård Hoksrud

Her har Bård Hoksrud akkurat trykket på knappen og endret fartsgrensen.

Foto: Anne Lognvik / NRK

53 kilometer med ny fartsgrense

Klokken 12 i dag sto Hoksrud klar på Vegtrafikksentralen i Porsgrunn, der han kunne endre fartsgrensen med et enkelt trykk. På de store skjermene på veggen kunne man følge endringen.

I dag var det E18 mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark, Langåker-Bommestad i Vestfold og Kopstad-Gulli i Vestfold som fikk 110 km/t fartsgrense. Det samme gjaldt i Østfold, der Ås-Mosseporten, Årvoll-Solli nord, og Årum-tollstasjonen i Svinesund fikk høyere fartsgrense.

Det er til sammen 53 kilometer med vei som har fått ny fartsgrense i dag.

Andre strekninger, som Gulli-Langåker og ved Eik i Buskerud, jobbes det fortsatt med. Men også her blir det fartsøkning i løpet av året.

– Mer riktig med 110 kilometer i timen

110 km/t på motorvegstrekningene er en prøveordning som skal evalueres. Det er gjort utbedringer på flere av strekningene for å motvirke at økt fart skal føre til flere og mer alvorlige ulykker.

Bilistene må likevel være klar over at sikkerhetsmarginen er mindre når farten øker, skriver Statens vegvesen.

– Grunnen til at vi setter opp fartsgrensen på enkelte strekninger, er at folk opplever det som mer riktig å ha 110 kilometer i timen. En annen viktig årsak er at respekten for fartsgrenser generelt vil øke. Det er viktig, ikke minst i 30- og 40-soner, sier Hoksrud.

Hoksrud forteller at Norge og Sverige konkurrer om å være best på trafikksikkerhet, men at Norge får hard konkurranse fra nabolandet, som har en øvre grense på 120 km/t. Det åpner likevel ikke for at fartsgrensene i Norge skal opp alle steder.

– Det handler igjen om folks rettsoppfatning. Det er lettere å akseptere 30 km/t når du ser at andre veier, som tåler større fart, har en fartsgrense som du respekterer.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

en kvinne og en mann som står på en parkeringsplass

Jan (75) ble skutt på mens han kjørte: – Det var som en eksplosjon i bilen