Hopp til innhold

Reager kraftig på hastighetskutt på jernbanen

– Håpløst gammeldags. Ingjerd Schou (H) raser mot at det nye dobbeltsporet langs Mjøsa kun er dimensjonert for hastigheter på 200 kilometer i timen.

Tog

Jernbaneverket har dimensjonert dobbeltsporet langs Mjøsa til 200 kilometer i timen.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Det var i dag Dagsavisen fortalte at dobbeltsporet som bygges langs Mjøsa bare er dimensjonert for 200 kilometer i timen. Det til tross for at Stortinget la til grunn at strekninga skulle tåle inntil 250 kilometer i timen.

Ifølge Dagsavisen begrunner Jernbaneverket dette med at det vil være unyttig å dimensjonere sporene i Intercity-triangelet til 250 kilometer i timen dersom det ikke skal satses på lyntog videre mot Trondheim, Stavanger og Göteborg.

Jernbaneverket mener at i praksis vil ikke en dimensjonering for 200 kilometer i timen i stedet, innebære så veldig stor forskjell.

–For hver av strekningene vil det anslagsvis være snakk om fem minutter lengre reisetid for høyhastighetstog, mens kjøretiden for intercitytogene vil være den samme, sier prosjektleder for intercityutbygginga i Jernbaneverket Anne Siri Haugen.

– Håpløst gammeldags

Dette reagerer Ingjerd Schou (H) i transport- og kommunkasjonskomiteen kraftig på.

– Det er håpløst gammeldags. Skal du bygge en dobbeltsporet jernbane må det ha evighetens perspektiv over seg, mener Schou.

Hun er helt tydelig på at samferdselsministeren må ta tak i saken.

– Samferdselsministeren må ta jernbanedirektøren i ørene og sette skapet på plass. Et stort flertall på Stortinget har lagt til grunn at det skal planlegges for 250 kilometer i timen, sier Schou.

Får konsekvenser

Hun mener at det er et stort problem at et byråkrati utforder det de folkevalgte har vedtatt.

– Vi skal tenke moderne og planlegge en jernbane som skal vare i mer enn 100 år.

Schou peker på at en utbygging av jernbanen til en hastighet på 250 kilometer i timen har stor betydning både for arbeidsmarkedt og boligmarked.

– Dette gjelder for eksempel Lillehammer, Hamar og Elverum.

Nå må samferdselsministeren være tydelig og si at det skal planlegges for 250 kilometer i timen, sier Schou.

Hun poengterer likevel at Høyre ikke vil at arbeid som allerede er gjort skal gjøres opp igjen, men at den framtidige planlegginga må være for 250 kilometer i timen. Høyre også har vært med på vedtak om arbeidene som er gjort til nå.

Flere saker fra Innlandet