I går ble to barn forsøkt lokket inn i en bil på skoleveien ved Vingar skole. I dag har det samme skjedd ved skoleveien til Røyslimoen skole.
Det var rett etter klokka 08 i dag tidlig at to brødre på vei til skolen ble oppsøkt av en mann i en bil som tilbød dem godteri.
– De to guttene ble redde og løp sin vei. Bilen forsvant også, forteller politioverbetjent Øyvind Bjerke i Gudbrandsdal politidistrikt som ser alvorlig på hendelsen og jobber fullt med å finne den eller de som gjorde dette.
- Les også: Politianmeldte sak etter at barn ble lokket inn i biler
- Les også: Lokket barn med godteri
To forskjellige biler?
Rektor på Røyslimoen skole, Trude Halvorsen, opplyser at elevene er ivaretatt og foreldrene er varslet.
Etter hendelsen på Vingar skole på torsdag var politiet i Lillehammer interessert i å komme i kontakt med eieren av en sølvgrå stasjonsvogn som skal ha vært observert i området ved skolen.
I dag har de to guttene forklart at bilen så annerledes ut, selv om fremgangsmåten er helt lik det som skjedde i går.
– Ungene sier det var en blåaktig varebil som stoppet ved dem. Vi må ha øynene åpne for at det er to forskjellige biler, eller at ungene har litt forskjellig opplevelse av type bil, sier Bjerke.
– Er det overvåkningskameraer i området som kan ha fanget opp noe?
– Så langt har vi ikke kommet, men ut fra tidligere erfaring er det få kameraer som fanger opp biler i det området, forteller politioverbetjenten.
Vil være til stede på skolevegen
I dag har skoleledere i Lillehammer sendt ut melding til alle foreldre med informasjon om det som har skjedd, og med råd til hva man skal gjøre.
Skolen oppfordrer i meldingen barna til å gå flere i følge når de går til og fra skolen, og at foreldrene skal snakke med barna om at de ikke skal bli med fremmede eller ta imot noe av folk de ikke kjenner.
Politiet vil være til stede blant skoleelevene i ettermiddag.
– Vi har patruljert ved Vingar skole med både uniformerte og sivile biler siden i går, men ved skoleslutt i dag vil vi intensivere overvåkningen av skolevegen for en del skoler i Lillehammer-området, forteller Øyvind Bjerke.