Samtlige 21 verksteder NRK snakket med, var uenige med Høybråten. Dette er deres reaksjoner på Høybråtens uttalelser.
Aktiv Ortopedi AS, Tromsø ved Thomas Budenberg
”Anbudsordningen er ikke bra. Hele nærheten mellom verksteder og skoprodusent forsvinner, og denne nærheten i kommunikasjon må du ha.
Servicen og produktet blir dårligere for kunden.
Det blir ikke billigere, det er helt idiotisk.
Vi har ikke brukt noen av anbudsvinnerne tidligere. Vi vet ikke hvordan det skal løses.
Nå bruker vi vanlige serieproduserte sko, som vi bygger om. Det er ikke bra nok for kundene våre”.
OCH Ortopedi AS, Oslo ved Thomas Skaarstad
"Høybråtens påstand er en sannhet med store modifikasjoner. Nærhet til den som lager sko er viktig. Over tid etableres kontakt mellom ingeniør og produsent, som ikke kan erstattes. Høybråten vet ikke helt hva han snakker om, og det er vel forståelig på et så lite felt.
Men ortopediingeniører trenger nærhet til skoprodusent, fordi hver sko er en prototyp.
Jeg er økonom, og det finnes ingen eksempler i den økonomiske litteratur på at utenlandsk produksjon av prototyper lønner seg.
Danskene, som er medlem av EU har ikke anbud på ortopedisk skoproduksjon, ler av oss”
Atterås Ortopediteknikk AS, Bergen ved Sven Vidar Ertsvær
”Anbudsordningen blir helt feil. Dette er produkter som krever individuell tilpasning. Det bør ta kortest mulig tid, og da er kommunikasjon mellom verksted og produsent vesentlig. Trist at staten gjør dette for småpenger.”
Buskerud Teknisk Ortopedi AS, Drammen ved Audun Skjevik
”Kommunikasjon mellom oss og produsent er viktig. Dette vil føre til mer prøving og feiling. Anbud er en dårlig ordning på et spesialtilpasset produkt.”
Comfort Ortopedi AS, Oslo ved Johan Paulsen
”Vi har hatt et kjempeforhold til Klavenes på grunn av nær kontakt. Anbudsordningen er mislykket, den burde bli erstattet av forhandlinger.”
Drammen Ortopediske Institutt AS ved Dag Jørstad
”Jo mer nærhet det er mellom bruker, verkdted og produsent, jo bedre er det. Kommunikasjon er naturlig nok enklere innad i Norge, enn til utlandet. Forhandlinger er langt bedre enn anbud”.
Nordland Ortopediske Verksted AS, Bodø ved Kåre M. Hagen
”Å sy sko er så vanskelig at vi får andre til å gjøre det for oss, sjøl om vi har ansatt en med kompetanse. Nærheten til produsent er så viktig at vi har valgt å knytte oss til en produsent som kommer oppover for å ta mål. Det er ingen fordeler med anbudsordningen, som gir dårligere tilbud til brukeren”.
OrtopediService AS, Kristiansand ved Bjørn Brandsegg:
” Skoen passer som regel ikke første gang og må fram og tilbake. Anbudene som gjennomføres er ikke bra for ortopedisk skoproduksjon. Vi er veldig opptatt av nærheten, og kan ikke skjønne hvordan vi skulle fått til et bra nok produkt hvis produksjonen skjer i Baltikum.”
Ortopediteknikk AS, Oslo ved Torbjørn Sfæren
”Vi er kritiske til anbudsordninga. Vi må ha nærhet til produsent og anbudsordninga gjør det vanskelig. Pasientene må ha et komplett tilbud.”
Teknomed AS, Sandefjord ved Jon Andersen
Vi har hatt tre gode år med Klavenes som nabo. Det fungerer som ei kule, nærhet gir den beste løsningen. Jo lenger unna ingeniøren, skoteknikeren er, jo vanskeligere er det å få det riktig."
Hamar Ortopediske AS ved Sigurd Skaarer
”Anbudsordningen er molbopolitikk som ikke fungerer. Rikstrygdeverket har fått stadige tilbakemeldinger om at dette ikke fungerer for bransje og kunder, men hører ikke etter.
Nærhet mellom ingeniører og produsent er viktig, og den nærheten blir langtfra den samme hvis skoproduksjonen foregår i Litauen.”
Trønderlag Ortopediske Verksted, ved Svein Syvertsen
”Kommunikasjon mellom oss og produsent er vanskelig, men vi har nå gjennom mange år fått et godt samarbeid. Nå blir det brutt, og vi må starte på nytt, og det er vi skeptiske til.
Ingen gidder til slutt å drive med dette, for det blir ikke lønnsomt lenger, ikke minst på grunn av krongletete kommunikasjon.”
Nord-Norges Ortopediske AS, Tromsø ved Ole Ingebritsen
”Vi får ikke den samme servicen hvis vi må skifte skoprodusent. Vår leverandør, Sun-Chris, kommer oppover én gang i måneden og gjør alt som skal til. Det vil neppe gå med et utenlandsk selskap.
Anbudsordninga er dårlig, og tjener verken verkdted eller pasient på lang sikt.”
Wollenberg Ortopediske AS, Skien ved Arne Wollenberg
”Anbudssystemet fungerer ikke i det hele tatt. Det er et parodisk system, som ødelegger hele bransjen.”
Sun-Chris Ortopediske AS, Fredrikstad ved Knut Riis
”Vi er meget utilfreds med de negative konsekvenser anbudsordningen representerer for pasientene, bransjen og samfunnet.”
Thorkildsen-Frimann AS, Oslo ved Bjørn Thorkildsen
”Det er så lite å spare på anbudssystemet at det blir tullete. Vi underbyr hverandre og river hverandre i filler”.
Drevelin AS Bergen ved Morten Fossnes
”Vi er helt avhengig av nærhet til produsenten. Jeg ringer til den enkelte skomaker når problemer oppstår, de ringer til meg. Denne nærheten kan ikke opprettholdes dersom skoen blir produsert i utlandet, og da får mine klienter en dårligere sko".
Norsk Ortopedisk Fottøy Fredrikstad ved Karl Martin Abelsen
”Jeg har valgt å produsere i utlandet kun for å få anbud, og dermed holde meg i bransjen. Og det skal jeg for enhver pris. Skoene de lager i Litauen er bra, men det blir ikke like bra som her hjemme på berget. Myndighetene vet ikke hva de gjør.”
Østo Ortopedisenter AS Stange ved Tore Solem
” Det er fælt å høre at myndighetene sier det ikke trengs nærhet til de som produserer skoen. Nærheten mellom ingeniør, produsent og pasient gjør at skoen blir best mulig for pasienten”.
Sophies Minde Ortopedi AS Oslo, ved Håkon Jensen
”Enkelte føtter er så vanskelige at det krever at produksjonen er nær brukeren. Våre ingeniører kan ikke lage lester, og få tilbake en bra nok sko fra Litauen. Dette er milimeterpresist håndverk”.