Norges Lastebileierforbund gjør sin egen kartlegging av utenlandske vogntog på norske veger. De frykter at utenlandske sjåfører tar over kjøreoppdragene i Norge.
- På riksvei 25 i Hernes i Elverum passerte i alt 145 vogntog det siste døgnet. 70 av dem var norske og 75 av dem utenlandske. Det er 51,8 prosent utenlandske. I 2013 var det 49,6 prosent utenlandske.
Dette er andre gang Norges Lastebileierforbund bruker 24 timer på å telle biler. De står på 20 forskjellige steder i Norge.
– Vi gjør det for å skaffe oss et bilde av godstrafikken gjennom et helt døgn, sier administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund, Geir A. Mo.
- Les også:
Ikke store endringer
Tellingen viste at det ikke er store endringer i Hedmark og Oppland siden forrige telling. Nå var 37,5 prosent av vogntogene utenlandske mot 36,7 prosent for to år siden.
På landsbasis er det heller ikke store endringer. På tellingen for to år siden var 36 prosent av vogntogene utenlandske og det er omtrent det samme nå.
Tore Velten sier de uansett vil bruke tallene for å påvirke myndighetene.
– Vi vil jo at de norske transportørene skal overleve i Norge. Og vi vil at det skal være lik konkurranse, sier Velten.
- Les også:
Flest nær svenskegrensa
Det siste døgnets tellinger viser at det er klart størst andel av utenlandske vogntog sør i Hedmark.
- På riksvei 2 i Kongsvinger passerte 521 vogntog det siste døgnet. 140 av dem var norske, 381 av dem var utenlandske. Det er 73,3 prosent utenlandske, mot 70,7 prosent ved forrige telling.
- I Oppland ble det telt flest utenlandske vogntog på E6 i Kvam. Der passerte 734 vogntog. 547 av dem var norske, 187 utenlandske. Det er en liten nedgang. Prosenten utenlandske vogntog nå var 25,5 prosent, mot 28,4 for to år siden.
Har bedre kontroll
Lastebileierforbundet vil ha flere kontroller, slik at utenlandske sjåfører ikke kan kjøre mer i Norge enn de faktisk har lov til. Og de vil ha forhåndsbetaling av bompenger.
– Vi ser at mange utlendinger bare kjører forbi bommene og ikke betaler, sier Tore Velten.
Sonja Lindqvist i tilsyns- og kontrollseksjonen i Vegdirektoratet, sier at de absolutt tar tak i dette. De har fått mer ressurser og hatt en firedobling i antall kontroller det siste året.
– Vi er også i ferd med å utvikle en kontrollteknologi som kan registrere strekninger som er kjørt og når de er kjørt, men det må tas opp mot datatilsynet, sier Lindqvist.
Bompengesituasjonen ble bedre etter at det ble krav om bombrikke i bilen fra årsskiftet.
- Les også: