Det nye dobbeltsporet ønskes velkommen, men pendlerne er skuffet over at reisetida mellom Hamar og Oslo bare blir 2 minutter kortere.
– Selvfølgelig er det skuffende at de ikke får gjort noe med tida, sier Jan Riddervold, leder i Mjøsen Pendlerforening.
Han mener den 17 kilometer lange strekningen som har kostet 4 milliarder kroner å bygge, burde ført til redusert reisetid allerede nå. 23.november taes sporet i bruk, og der skal togene kjøre i opptil 200 kilometer i timen.
– Tog kan gå fortere selv med dagens infrastruktur, og jeg håper NSB i god tid før 2024 greier å få tog til å gå fortere, sier Riddervold.
Ferdig i 2024
Årsaken til at togturen ikke blir kortere er at det fra Minnesund og sørøver til Eidsvoll fortsatt bare er enkeltspor. Det samme er det nord for Espa og først om 9 år er det dobbeltspor helt til Hamar.
– Nedsatt reisetid vil vi få etterhvert som nye parseller taes i bruk, og full effekt får vi først når vi får ferdig dobbeltspor helt til Hamar, sier Anne Braaten, som er assisterende prosjektleder for Fellesprosjektet E6/Doverbanen.
Til tross for lite reduksjon i reisetid, fremhever Braaten mange andre fordeler med utbyggingen.
– Det vil kunne bety mye for punktlighet, fleksibilitet og det blir større mulighet for å ta inn forsinkelser. Komforten vil selvfølgelig øke, da det er en rett, behagelig strekning, sier prosjektlederen.
- Les også:
- Les også:
Under en time
I dag bruker toget 1,5 time fra Hamar til Oslo. Når hele strekningen er ferdig blir reisetiden under en time. Jernbaneverket sier de vil prøve å spare inn noen få minutter før det.
– Det er da en begynnelsen, men de bør raske på og bygge dobbeltspor helt fra Oslo slik at det går fortere, sier togpassasjer Magnhild Grande.
Hun er fornøyd med at utbyggingen går fremover, men skulle gjerne sett at det hele gikk litt fortere.
– Det er veldig positivt, men det burde vært gjort for lenge siden, sier Grande.
Til tross for at lederen for pendlerne rundt Mjøsa er oppgitt over at utbedringene tar tid, er han glad for utbyggingen.
– Det åpner for mange muligheter. Raskere tog, flere tog og lengre tog, avslutter Riddervold.
Se Østnytt-reportasjen om saken her: