Hopp til innhold

Oslo-Hamar på under en time

Regjeringen lover nå at det innen 11 år skal ta under en time å kjøre tog fra Oslo til Hamar. Og togene skal gå hver halvtime, mot timesvise avganger i dag.

Tog

Regjeringa lover dobbeltspor til Hamar innen 2024.

Foto: Per Simon Mustvedt / NRK

I dagens VG går regjeringen ut med sin storstilte satsing i Nasjonal Transportplan.

– Er fantastisk

Her er regjeringens satsing:

  • Dobbeltspor til Hamar innen 2024.
  • Togene skal gå i minst 250 kilometer i timen
  • Reisetid på under en time
  • Avganger hver halvtime

– Jeg synes det er fantastisk at vi får det til. Dette er en sak vi har jobbet med over tid. At vi klarer å få et slikt vedtak på plass synes jeg er helt strålende. Det er en enorm satsing. Det sier nestleder i Senterpartiet, Trygve Magnus Slagsvold Vedum til NRK.

Han mener at dette betyr at Oslo er rett utenfor stuedøra til hjemfylhet Hedmark, og at Gardermoen blir kjempenært.

Han minner og om at 17 kilometer dobbeltspor skal åpne i 2015.

– Men nå er det bestemt at regjeringa har som mål å ha dobbeltspor innen 2024, sier Slagsvold Vedum.

Ambisjon for Lillehammer

Når det gjelder dobbeltspor til Lillehammer, sier regjeringen at den har en ambisjon om dette innen 2030. Slagsvold Vedum avviser at dette er et vagt mål.

– Det er sterkt. Når en sier at en har en ambisjon, så viser det at en vil dette. Nå er det slik at når en har laget dobbeltspor til Hamar så er det en stor glede for den som pendler fra Lillehammer. Og så skal en gå videre, sier Slagsvold Vedum.

– Det er et ambisiøst mål, påstår Slagsvold Vedum.

Ordfører Espen Johnsen (Ap) i Lillehammer mener planene er gode fordi en nå tidfester når utbyggingen skal skje.

– Det er viktig for alle oss nord for Hamar at vi får den ambisjonen forpliktende og presis, slik at det blir bygd ferdig i 2030, sier Johnsen.

Han mener det er et realistisk mål, men presiserer at det er viktig at Stortinget sier dette klinkende klart slik at ingen er i tvil om at dette er et tverrpolitisk mål.

Ingenting er tøffere enn toget, Jens

Natur og Ungdom er fornøyde med at regjeringa nå forplikter seg til dobbeltsporutbygging, men er ikke like glade over at det samtidig fortsatt skal satses på vei.

– Vi er fornøyde med en forpliktende tidsplan for utbygging av dobbeltspor på Østlandet, men Regjeringen må ikke klappe seg på magen og lene seg tilbake selv om tidsfristen er satt. Nå forventer vi at Jens, Livs Signe og Audun nedprioriterer store veiutbygginger på Østlandet, slik at man får en klimaeffekt fra jernbaneutbyggingen, sier Silje Lundberg, leder i Natur og Ungdom i en pressemelding.

Naturvernforbundet er like klare på at det å satse på vei og tog samtidig ikke vil gi noen klimagevinst.

– Byggingen av dobbeltsporet jernbane på Østlandet må komme i stedet for de nye motorveiene som er planlagt ved siden av jernbanen. Da får vi reduserte utslipp. Sier vi ja takk til begge deler vil bilen igjen vinne over toget, og utslippene vil øke, sier leder Lars Haltbrekken.

Flere saker fra Innlandet