Hopp til innhold

Han er den nye Peer Gynt

Mads Ousdal blir den nye Peer Gynt på Gålå i Gudbrandsdalen når stykket settes opp på nytt fra neste år.

Mads Ousdal

Mads Ousdal overtar etter Dennis Storhøi som Peer Gynt på Gålå.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Svein Sturla Hungnes og Kari Simonsen som Peer og mor.

Regissør Svein Sturla Hungnes gir seg etter 25 år. Her spiller han selv Peer Gynt.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Svein Sturla Hungnes gir seg etter 25 år som regissør for Peer Gynt på Gålå.

Iren Reppen er ny kunstnerisk leder for Peer Gynt og presenterte i dag flere nye aktører i ensembelet.

– Jeg er kjempestolt over at vi har fått de beste med på laget og er utrolig glad og heldig, sier Reppen.

Jeg tror ikke det blir noen enkel oppgave, men vi skal absolutt få det til å svinge

Mads Ousdal

Ny Peer Gynt

Ny Peer Gynt er skuespiller Mads Ousdal.

Mads Ousdal har spilt i en rekke norske filmer og TV-serier, som blant annet "Kodenavn Hunter", "Detektor" og "Kommandør Treholt og Ninjatroppen".

– Jeg tror det skal bli veldig gøy. Det er en kjempeutfordring og en kjemperolle og en kjempemulighet å få lov til å stå i Gudbrandsdalen i Peer Gynt sitt eget rike og gjøre selveste Peer Gynt ute i naturen, sier Ousdal.

– Jeg tror ikke det blir noen enkel oppgave, men vi skal absolutt få det til å svinge, sier han.

Han gleder seg blant annet til å jobbe med de mange amatørene på spelet.

– Det gleder jeg meg veldig til. Et så stort prosjekt går ikke uten mange lokale krefter som stiller opp. Det er vel bare på grunn av dem at dette lar seg gjøre i den formen det har blitt, sier Ousdal.

– Kvalitetsforestilling

Iren Reppen kan ikke si nøyaktig hvordan den nye Peer Gynt blir, men hun er sikker på at det blir bra.

– Det blir en kvalitetsforestilling, det er jeg helt sikker på. Og naturopplevelsen skal være stor i tillegg. Det som også blir nytt er at det skal sys nye kostymer og de skal designes av den samme designeren, sier Reppen.

– Blir det den klassiske Peer Gynt slik vi kjenner den?

– Det er en arv som skal ivaretas, men enhver oppsetning må ha sin unike stemme. Den kunstneriske ideen bør være unik for hver gang. Det er Ibsen som er basen, og det blir det ikke forandret på. Han var selv opptatt av at stykket gikk fra begynnelsen av århundret og frem til i dag. Det er også et poeng med den nye oppsetningen, sier den kunstneriske lederen.