– Jeg tror jeg kan si at vi fikk oss et skikkelig spark bak! sier Malin Buene Skattebo.
Hun skal bli frisør, og går andre året på design- og håndverk på Gjøvik Videregående Skole. I fjor slet hun og flere av de andre elevene i klassa med matematikken.
Men etter at en kunstner og en kreativ aktør fra næringslivet slapp til i undervisninga ble elevene mer motivert til å jobbe med matte.
Resultatet: Hele klassen gikk opp hele to karakterer i snitt.
- Les mer:
Må gjøre matematikkfaget relevant
Malin og klassa hennes var med i et prosjekt som heter Kreativt Partnerskap. Og det var de kreative partnerne som fikk henne til å forstå på hvilken måte matematikk også er relevant i alle yrker.
– Endelig skjønte jeg hvorfor matte var viktig for meg, og hvordan jeg kan bruke det i mitt framtidige yrke som frisør, sier hun.
Også medelev Konny Margrethe Sebakk sier hun har hatt et godt utbytte av de kreativ matematikkundervisning.
– Det var både gøy og nyttig å få lære matte på litt andre måter, sier Sebakk
Gjennom prosjektet Kreativt Partnerskap knytter Oppland fylkeskommune til seg kunstnere som skal hjelpe lærere å undervise på en mer kreativt måte.
Målet er å motivere elever til mestring og læring, og å hindre frafall i den videregående skolen.
– Jeg hadde ikke trodd at effekten skulle bli så stor, sier Hildegunn Witzøe Brøste. Hun var frisørelevenes mattelærer som opplevde at karakterene ble kraftig forbedret.
– Elevene fikk også mer sjøltillit i faget, og det er jo helt avgjørende for læring, sier hun.
Lite praktisk tilrettelagt
Mattelæreren mener både læreboka og matteeksamen for elever som går det første året på yrkesfag blir for teoretisk.
Derfor takket Brøste ja til å samarbeide med scenekunstneren Marie Othilie Hundevadt om matteundervisningen for elevene på design- og håndtverklinja.
– Dette handler ikke om at vi kunstnere skal komme og underholde elevene, men om at vi sammen med læreren finner nye og mer kreative måter å formidle faget på, sier Hundevadt.
- Les mer:
I mattetimene på design- og håndverk-linja på Gjøvik handlet det først og fremst om å gjøre faget mer praktisk.
– Ved hjelp av hvetemjøl og saft, som skulle forestille ingrediensene til hårfarging, prøvde jeg å formidle brøkregning, sier Witzøe Brøste.
Og både Malin og Konny Margrethe forteller at de lærte mye av å måtte sette opp et tenkt budsjett til sin framtidige frisørsalong.
Mattelæreren innrømmer at hun var litt skeptisk, men samarbeidet med scenekunstneren og Nikita-arving Linda Sandåker ble vellykket.
Men hadde du ikke klart å gjøre matte mer praktisk uten å få kunstnerisk drahjelp?
– Joda jeg jobber jo hele tiden med å få det til. Men noen ganger blir vi lærere litt fastlåst. Da er det fint å få hjelp av noen utenfra som kan nå elevene på en litt annen måte, sier Hildegunn Witzøe Brøste.
Utenlandske samarbeidspartnere
Suksesshistorien om frisørelevene på Gjøvik videregående skole er et av resultatene fra fjorårets pilotprosjekt med Kreativt Partnerskap. Nå er det tverrpolitisk enighet om å satse videre på prosjektet.
I inneværende skoleår bruker Oppland fylke 850 000 kroner på å knytte til seg seks kunstnere. Disse skal gjennomføre seks prosjekter ute i skolene.
– Politikerne i Oppland er helt unike som pådrivere for å bringe mer kreative metoder inn i skolen.
Det sier Diane Fisher-Naylor. Hun jobber i det engelske selskapet Creativity Culture and Education (CCE), som er fylkeskommunens samarbeidspartner. De jobber med Kreativt Partnerskap i mange land i verden.
I Norge er Oppland det eneste fylket som bruker disse metodene i den videregående skolen.
– Vi er opptatt av å motivere lærere til å tenke like mye på hvordan de lærer bort, som hva de lærer bort.
Undersøkelser vi har gjort viser at elevene får mer sjøltillit, blir mer motiverte og får bedre karakterer der læreren får kreativ hjelp i undervisningen, sier Fisher-Naylor.