Hopp til innhold

Feil signal kunne ført til togkollisjon

Et tog på Rørosbanen fikk grønt lys ved Atna stasjon den 6. januar i fjor, mens det egentlig var rødt og et motgående tog var i anmarsj. Feilen er ikke funnet.

Hvor er dette uke 48/13?

Feil signal ved Atna stasjon den 6. januar i fjor kunne ført til en togkollisjon.

Foto: Anne Nesheim / NRK

Havarikommisjonen betegner det som en alvorlig hendelse. De har undersøkt saken nøye, men ikke funnet ut hva som egentlig skjedde.

Svein Horrisland

Kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, Svein Horrisland, sier de er trygge på at signalanlegget fungerer som det skal.

Foto: NRK

– Vi skulle naturligvis ønske at en ga et klart svar her, men det viktige for oss er at det er gjort veldig grundige gjennomganger av signalanlegget på stasjonen, og at en ikke har funnet feil der. Det beroliger oss, sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket Svein Horrisland.

Motgående tog på vei

Både togfører og ombordansvarlig på toget så at utkjøringssignalet viste grønt lys i cirka 10 sekunder, samtidig som et forsignal viste «forvent stopp» og informasjonen i førerrommet viste «forvent stopp».

Dette skjedde kl. 17.57 den 6. januar 2015 og et motgående tog, som kom fra Hanestad, var på vei til Atna stasjon fra motsatt side. Hadde toget kjørt på det grønne signalet kunne det altså endt med kollisjon.

Togføreren forklarte i etterkant at han valgte å bli stående fordi han visste at det kom et motgående tog. Og signalet gikk tilbake til rødt før toget kom fram til stasjonen.

Tviler ikke på at de så riktig

Havarikommisjonen har altså ikke funnet ut hva som skjedde. Loggene fra signalanlegget viste ikke samme situasjon som togfører og ombordansvarlig opplevde.

I følge loggen har det lyst rødt hele tiden, mens de to i toget er sikre på at det var grønt en liten stund. Havarikommisjonen har lagt stor vekt på observasjonen til de to og tviler ikke på det de forteller.

Fokuset har derfor vært å finne en mulig teknisk feil i signalanlegget. Men også muligheten for at de to to så feil av ulike årsaker, og muligheten for sabotasje er undersøkt.

– Toget ville blitt stoppet

Men Havarikommisjonen har ikke funnet noe som kan forklare situasjonen, verken i dokumentasjonen eller de testene som er gjort.

Alle tester som er gjennomført har vist at signalanlegget fungerer slik det skal.

Svein Horrisland i Jernbaneverket sier at signalanlegget er logget gjennom hele året som har gått. og at de vil fortsette med det, for ordens skyld.

Han sier det er helt trygt å kjøre tog på Rørosbanen og at det ikke ville skjedd en kollisjon selv om toget hadde kjørt på rødt lys.

– Da ville automatisk togstopp slått inn og stoppet toget, sier Horrisland.

Flere saker fra Innlandet