Hopp til innhold

Dette er en helt unik Magnor-moped

Mopeden fra 1957 er den eneste i sitt slag som er restaurert.

Moped

ENTUSIASTER: Magnor-mopeden vises her fram av fra venstre Svein Arne Johansen, Øystein Jegerud, John Ivar tomter, Viggo Fossheim og Per Olav Rønning.

Årets Veterandager på Magnor kunne by på kjøretøy og maskiner av nær alle slag, deriblant den sjeldne Magnor-mopeden.

– Vi har en moped som er bygget her på Magnor, som man har fått tak i stykkevis og satt sammen, forklarer Trond Fiskerud, leder for Lions Club Eidskog som har arrangerer stevnet.

Arrangert siden 1984

Veterandagene på Magnor ble i år arrangert for 16. gang på 30 år. I år var det 1500 utstillere med blant annet 250 lastebiler. Rundt 10.000 besøkende var innom arrangementet i helga, selv om det til tider var regn og vått.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Veterandager på Magnor

GAMMEL AARGANG: Rundt 500 veterantraktorer ble stilt ut på Magnor.

Foto: Odd Ragnar Lund / NRK

– Vi hadde to entusiaster, den ene var Odd Vangen, som begynte å restaurere jordbruks- og skogbruksmaskiner. Den andre var Håkon Solås som hjalp til med å restaurere en stor dampmaskin. Det var starten i 1984, forklarer Fiskerud.

Han forteller at stevnet gradvis har ekspandert siden da, og at det er Ove Nordby som er primus motor i dag.

– Vi har økt kraftig med antall utstillere bare siden 2012. Da var det 1000 utstillere, i år har vi 500 flere, forklarer Fiskerud.

Eget rally

Av det som blir stilt ut er det blant annet 500 traktorer, 250 lastebiler, 250 mopeder, og alle disse har sitt eget "rally" på veiene i Eidskog og Magnor under stevnet.

– De som kommer hit er entusiaster. Dette er folk som bruker mye tid på hobbyen sin, de tar vare på en kulturhistorie og bringer det videre til neste generasjon. Det setter vi stor pris på, forklarer Fiskerud.

Amund Stenhaugen er en av utstillerne under årets stevne på Magnor. Han viser fram en lokomobil, en maskin som ble brukt til å drive sagbruk. Lokomobilen har åtte hestekrefter.

– Årstallet er usikkert, forklarer Stenhaugen.

Han forteller at maskinen får start ved at man fyrer opp dampkjelen slik at den får en temperatur på over hundre grader på vannet.

– Deretter må man stille inn svinghjulet og åpne dampventilen, forklarer entusiasten, som har gått på et eget kurs for å få lov til å betjene maskinen han stiller ut.

Veterandager på Magnor

LOKOMOBIL: Torgrim Langnes (87) fyrer med ved i den engelske 'Brown & Mike'. Det er en 107 år gammel lokomobil som ble brukt på sagbruk og gikk på dampkraft.

Foto: Odd Ragnar Lund / NRK