NRK Meny
Normal

Bli med på den historiske flyturen i Roald Amundsens fotspor

I dag er det hundre år siden polfareren og folkehelten Roald Amundsen fikk Norges første sivile flysertifikat og endret historien. Flyentusiaster gjenskapte den historiske luftreisen, som du kan se i sin helhet her.

I dag er det hundre år siden polfareren og folkehelten Roald Amundsen fikk Norges første sivile flysertifikat og endret historien. Flyentusiaster gjenskapte den historiske luftreisen.

For hundre år siden fløy den norske polfareren og folkehelten, Roald Amundsen, fra Kjeller til Lillehammer som en del av opplæringen til å bli første nordmann som fikk sivilt flysertifikat. I dag gjenskapte norske flyentusiaster den historiske flyturen, som du kan se i sin helhet her.

Roald Amundsen

FOLKEHELT: Roald Amundsen fikk Norges første sivile flysertifikat og turen fra Kjeller til Lillehammer var en del av opplæringen.

Foto: Ukjent / Nasjonalbiblioteket

Folk strømmet ut i gatene da det 4. april 1914 ble kjent at et fly hadde landet på Lysgårdsjordet ovenfor Lillehammer sentrum. Tilstanden ble ikke mindre ellevill da datidens store helt, polfareren Roald Amundsen, steg ut av flyet.

Sammen med instruktør Einar Sem-Jacobsen fløy han fra Kjeller utenfor Lillestrøm til mjøsbyen. Roald Amundsen tok Norges første sivile flysertifikat samme år. Turen til Lillehammer var en del av opplæringen.

– Amundsen var en flypioner. Han var den første som tok flyet i bruk på polarekspedisjoner, sier professor Jan Anders Diesen ved Høgskolen i Lillehammer.

Les også: Henrik (17) er Norges yngste pilot

Les også: Flylappen like billig som billappen

Fredag markerte flyentusiaster i Norge begivenheten, og også i 2014 samlet flere skuelystne seg ovenfor Lillehammer sentrum for å motta flyene som flyr samme rute som Roald Amundsen gjorde hundre år tidligere.

To av dem er moren og datteren til pilot Ole Jacob Reichelt. De er glade for at forholdene er bedre i 2014 enn i 1914.

– Det er bra det ikke er snø, men vi er alltid litt spente når han flyr, sier de.

Piloter

KLARE: Pilotene på Kjeller er klare for å fly den samme strekningen som sørget for at Amundsen skrev norsk flyhistorie.

Foto: Geir Randby/NRK

Mellom 10-15 småfly deltok på turen. Starten gikk fra Kjeller flyplass ved Lillestrøm, over Nittedal og Hadeland, videre over Einavannet til Gjøvik, og derfra til Lillehammer.

NRK direktesendte turen og opptaket som du kan se i sin helhet i den øverste videoen.

Det er flyentusiaster i Lillehammer som har tatt initiativet til å gjenskape den historiske luftreisen, men det deltok piloter og fly fra hele Østlandet på turen.

Både nye fly og veteranfly er med på arrangementet og deltakerne fløy ikke i en streng formasjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fly Lysgård

FOLKEHAV: Det var mange som hadde møtt opp for å ta i mot Roald Amundsen på Lysgårdsjordet i Lillehammer.

Foto: Jon Thorsruds samlinger

Polarheltene ble beundret

I 1914 var enhver flytur forbundet med en viss risiko, og landingen i Lillehammer var dramatisk for Amundsen og Sem-Jacobsen. De landet med hjul i en halvmeter løssnø og understellet ble skadet. I morgentimene dagen derpå tråkket byens befolkning flystripe for polarhelten og instruktøren så de kunne fly tilbake til Kjeller. Treningen i Norge gjorde det mulig for Amundsen å bruke fly i polarekspedisjoner.

Flypioneren er mest kjent for å ha ledet den første ekspedisjonen til Sydpolen i desember 1911. Polfarerne var på starten av 1900-tallet de aller største kjendisene Norge hadde.

– De ble beundret for sin galskap og hadde heltestatus blant folket, sier Jan Anders Diesen.

Diesen er filmhistorieprofessor og har studert polarfilmhistorie. Ved å lete i arkiver og biblioteker over hele verden har han klart å samle en rekke polarfilmer som tidligere har vært ansett som tapt. Blant disse finnes klipp av Alaska filmet fra et fly i 1923. Fotografen var Roald Amundsen.

Jan Anders Diesen

PROFESSOR: Jan Anders Diesen har fordypet seg i polarfilmhistorie og mener Roald Amundsen visste at han var en folkehelt.

Foto: Geir Randby/NRK

Brukte fly og filmkamera

Professoren tror Amundsen hadde klare mål og meninger om hva som var viktig for han.

– Amundsen var nytenkende. Han hadde tro på teknologien, ikke bare når det gjaldt å fly, men også filmkameraene, sier Diesen.

Han påpeker at mange polfarere brukte film for å skape sin egen heltehistorie. Det trengte ikke Amundsen. Polfareren var klar over sin egen status blant folk.

– Han visste at han var en helt.

Diesen viser til da Amundsen og resten av ekspedisjonen befant seg 22 mil fra Nordpolen og skulle fly til Svalbard. De brukte tre uker på å lage en rullebane i snøen, og oddsen for at de skulle dø var minst like stor som at de skulle overleve. Da de kom tilbake til Oslo gikk alle mann av huse for å hylle Amundsen. Selv regnet han flyturen som suksessfull.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lysgårdsjordet

AVREISE: Einar Sem-Jacobsen og Roald Amundsen er på vei mot flyet avreisedagen.

Foto: Jon Thorsruds samlinger

Sammen med Fritjof Nansen var Amundsen en av de største nasjonalheltene i årene etter uavhengigheten i 1905.

– Vi var en ung nasjon og vi trengte noen som kunne styrke vår identitet.

Jan Anders Diesen

Diesen legger til at i løpet av 1. verdenskrig mistet polfarerne mye av heltestatusen de hadde opparbeidet. De ble rett og slett utkonkurrert av soldatene som lå i skyttergravene og risikerte sitt eget liv. Polfarerne ble ansett som «tullinger» som gjorde noe unødvendig. Etter krigen overtok flypionerene noe av heltestatusen til polfarerne.

Les også: – Vi skal finne Amundsens fly - Nordland

Har fortsatt status

Mye tyder likevel på at polarheltenes status ikke har forsvunnet helt.

Randgårdsjordet

SKUELYSTNE: Flere satte seg godt til rette i Lillehammer for å ta i mot flyene som kom fra Kjeller.

Foto: Arne Sørenes/NRK

Diesen har holdt foredrag rundt om i verden og opplever at etterkommerne av de ulike polfarerne er svært interessert i å ta del i historien.

– Enkelte soler seg fremdeles i glansen av ekspedisjoner forfedrene deres gjorde på begynnelsen av 1900-tallet, smiler han.

Også blant de flyinteresserte på Lillehammer er entusiasmen tilsynelatende stor. Fredag hedret de polarhelten ved å fly i formasjon fra Kjeller til Lillehammer. Ole Jacob Reichelt mener turen til Amundsen var så spesiell at det var verdt å markere. Han slapp heldigvis å oppleve samme dramatikk som polarhelten.

– Det humpa litt på turen, men ikke mer enn hva som er moro, forteller Reichelt.

Men landingen i Lillehammer gikk ikke like problemfritt for alle pilotene:

Flyentusiaster markerte i dag Roald Amundsens historiske flytur fra Kjeller til Lillehammer. Men ikke alt gikk like problemfritt under landingen

En av pilotenne fikk ufrivillig kontakt med bakken på Lysgårdsjordet i Lillehammer i dag