Hopp til innhold

Henrik (17) er Norges yngste pilot

Henrik Lauvli er ikke gammel nok til å kjøre bil, men har flybeviset. Det tok han på 17-årsdagen. Generalsekretær i Luftsportforbundet mener de yngre pilotene er minst like gode som de eldre.

Pilot

UNG PILOT: Henrik Lauvli er Norges yngste pilot og synes det er veldig gøy å kunne fly før han kan kjøre bil.

Foto: Geir Randby/NRK

– Jeg kommer aldri til å glemme min første tur alene. Det var en helt vill følelse. Da var jeg ganske høyt oppe, stråler Henrik Lauvli.

17-åringen fra Nord-Torpa i Oppland skuer utover den 700 meter lange flystripa på Thomlevold flyplass i Nordre Land. Han bestemte seg for at han skulle bli pilot da han ble introdusert for modellfly som yngre.

– Da ble jeg hekta, sier han.

Fly

KLAR: 17 år gamle Henrik Lauvli er en habil pilot. Han mener de yngre har like god kontroll som de eldre.

Foto: Geir Randby/NRK

Han tok mikroflybeviset på fødselsdagen i august og har rukket å tilbringe litt tid i lufta de siste månedene. Beviset er den enkleste formen for flysertifikat i landet og man kan øvelsesfly fra fylte 16 år. Han kan kun fly alene, men etter at han har gjennomført femti flytimer og en utsjekk, der en instruktør godkjenner at han er skikket, har han mulighet til å fly med passasjerer.

– Vennene mine gleder seg til akkurat dét, sier han.

Vurderer å senke aldersgrensene

Generalsekretær i Norsk Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, mener 17-åringer er like godt skikket som eldre til å fly.

– De har like gode forutsetninger for å gjennomføre en god flytur, sier han.

Olje

FORBEREDELSER: Henrik Lauvli slurver ikke med sikkerhetsrutinene før han skal fly.

Foto: Geir Randby/NRK

Laupsa mener det er et paradoks at 17-åringer ikke får kjøre bil, men har mulighet til å kontrollere flere hundre kilo tunge fly som er verdt opp mot en million kroner. Han forteller at tendensen internasjonalt er at aldersgrensene stadig senkes.

– Det vurderes nå internasjonalt å la 14-åringer begynne å øvelsesfly med seilfly, sier han.

Lauvli selv synes det er gøy å ha muligheten til å fly og mener det er merkelig at ikke flere driver med hobbyen.

– Det er veldig rart. Dette er kjempegøy, sier han.

Direktesender Amundsens flytur

På Thomlevold flyplass vest for Dokka inspiserer Lauvli det nye flyet som Land flyklubb har kjøpt inn. Han har foreløpig ikke testet fartøyet, men gleder seg stort til det blir yngstemann i klubbens tur.

– Det skal bli veldig gøy å komme seg opp i lufta med denne her, sier han.

Fly

KORTERE: Hvis Henrik Lauvli skal kjøre hjem til Torpa fra Thomlevollen tar det førti minutter. Hvis han skal fly den samme strekningen tar det ti minutter. Det eneste han mangler for å korte ned reisetiden er et jorde å lande på. – Det hadde gjort seg, ler han.

Foto: Geir Randby/NRK

Før han kan prøvefly fremkomstmiddelet må han få opplæring med en annen pilot. Ingenting overlates til tilfeldighetene når det gjelder sikkerheten.

– Vi tar ikke dumme sjanser i lufta, har flyinstruktør Terje Lillegård tidligere uttalt til NRK.

Lauvli er den yngste i landet med flybevis, men han er langt fra den eneste som er flyinteressert. Per dags dato finnes det 250 flyklubber i Norge. På fredag hedrer flere av disse Roald Amundsen som i 1914 foretok en spektakulær flytur fra Kjeller til Lillehammer. Polfareren og kjendisen var den første som fikk sivilt flysertifikat i Norge

– Det er en helt vanvittig frihetsfølelse når du svever der oppe, sier 17-åringen som kan skue ned på bilene han er for ung til å kjøre.

Hvis du vil ha den samme utsikten som Henrik Lauvli er det mulig på NRKs nettsider på fredag fra klokka 15.00.

Flere saker fra Innlandet