Statistikken for flytypen Dash 8 viser en hel rekke ulykker der hjul og hjuloppheng har forårsaket dramatiske landinger. (Foto: Eirik Palm)
Det er denne flytypen Widerøe bruker på sitt kortbanenett. Opplysninger NRK har samlet inn viser en rekke alvorlige uhell der feil med hjuloppheng er årsaken.
Men Widerøe mener at dette ikke nøvendigvis betyr at det er noe galt med flytypen.
Tre på rad
Søndagens uhell på Hammerfest flyplass var altså det tredje i rekken på forholdsvis kort tid. To av de tre ulykkene i Hammerfest endte med at understellet knakk på flymaskinene. I tillegg til dette kommer flere andre hendelser på norske flyplasser.
Dersom man kikker nærmere på ulykkestatistikken for den kanadiskproduserte flytypen Dash 8, kommer det fram en hel rekke ulykker der det nettopp er hjul og hjuloppheng som har forårsaket dramatiske landinger. Her er noen eksempler:
18. april i år
havarerte en Dash 8-maskin fra selskapet Tobago Express på den karibiske flyplassen Piarco International Airport. Nesehjulet på flyet løste seg ikke ut og flygerne hadde gjort flere fortvilte forsøk på å få ut understellet. Da flyet nødlandet, skled det 150 meter langs rullebanen.
6. februar i år:
En Dash 8 fra selskapet Air Sénégal International havarerer på en senegalesisk flyplass idet understellet knekker under landing. Ingen av de 39 ombord blir skadd, men flyet kjører ut i terrenget utenfor rullebanen.
15. januar 2001
havarerer et Dash 8-fly fra selskapet UNI Airways på den taiwanske flyplassen Chinmen Shangyi Airport. Årsaken var at understellet brakk da flyet tok bakken. Ingen ble skadd.
9. juni 1995
forulykker en Dash 8 fra selskapet Ansett New Zealand nord på New Zealand. Flyet var under innflyging da understellet på høyre ving ikke løste seg ut. I tillegg var det etter alt å dømme feil på flyets innflygingsutstyr. Fire mennesker ble drept og 14 skadd da flyet traff en åsrygg sekunder seinere.
17. mai 1996
får et Dash 8-fly fra selskapet National Jet System problemer med instrumentene på understellet etter at flyet har truffet en fugl i lufta. Da de landet på den australske flyplassen Broom virket ikke nesehjulet, og flyet lot seg ikke styre. Bremsene fungerte heller ikke, og ved hjelp av nødbremsene greide pilotene å stanse flyet som skjente langsetter rullebanen.
Nesehjulet brakk
En av de aller første ulykkene med understellet til Dash 8 skjedde under en treningstur i 1986 da flyet var splitter nytt. Nesehjulet på en kanadisk maskin brakk under en dramatisk landing der flyet i tillegg hadde store vansker med ising. Begge de to testpilotene om bord overlevde.
Ikke noe galt
Informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik, avviser at det er noe galt med flytypen:
- Denne flytypen har vi hatt siden 1993. Den har vi god kontroll på. Flyet er helt riktig konstruert for å ta vare på fly og passasjerer på best mulig måte. Dette hovedgearet skal klappe sammen ved en bestemt belastning, slik at man unngår at understellet går opp i drivstofftanken og forårsaker brann, sier Sandvik til NRK.