Hopp til innhold

Fredag starter Hornøya - minutt for minutt

Fredag starter NRKs fem uker lange gigantsatsing om fuglelivet på Hornøya ved Vardø. Også BBC og et fransk TV-selskap gjennomfører store produksjoner. NordNorsk Reiseliv vil nå gjøre fugleturisme like stort som midnattssol og nordlys.

Fuglefjellet Hornøya
Foto: Trond Berg / NRK

Det er penger i fuglelivet i Vardø og Varanger. NordNorsk Reiseliv setter nå i gang en kraftig markedsføring av fugleturisme. Håpet er at etter midnattssola, nordlys og hvalsafari - skal fugleturisme bli det nye store.

– Helt fantastisk

En av ildsjelende i arbeidet med å utvikle fugleturismen er vardøværingen Tormod Amundsen. Han har vært med siden starten for NRK-produksjonen.

– Jeg synes det er helt fantastisk. Jeg var med som guide for NRK på den første Ut i naturen-sendinga i 2012 hvor flere av de fra programmet var med ut for å se på Hornøya. Og jeg så hvor begeistret de var.

– Det å se at NRK nå kommer hit med en så stor produksjon - jeg tror det kommer til å bety et gjennombrudd for Vardø. Jeg tror det kommer til å bli et gjennombrudd for Varanger, sier Tormod Amundsen.

Tormod Amundsen

INTERNASJONAL: Fugleeksperten Tormod Amundsen mener Hornøya vil kjent internasjonalt av store TV-produksjoner.

Foto: Knut-Sverre Horn

Tormod Amundsen og hans selskap Biotope har vært med å utvikle fugleturisme fra nærmest null.

– Nå ser vi at større aktører kommer på banen med et gjennomslag mot et mye større og mer mainstream miljø, sånn som NRK. BBC kommer for å lage et program neste år. Vi har franske tv-selskap som er her. Vi har store amerikanske aktører som også kommer hit og jobber nå, sier Amundsen

Toppskarv på Hornøya

Lyst til å komme tett på toppskarven? Den 10. juni kan du få sjansen.

Foto: Trond Berg / NRK

Liv og røre

Eier av Nordpol kro i Vardø, Bjørn Bredesen, gleder seg også over at NRK vil sette Hornøya og Vardø på kartet. Det gir klingende mynt i kassa.

– Det er jo klart at vi merker det. Det blir liv og røre, sier kroverten.

Det er Vardø havnevesen som har ansvar for å frakte folk fram og tilbake til Hornøya. Økt trafikk betyr mer penger inn og sikring av arbeidsplasser.

Se også: Ut i naturen -Hornøya

Spørsmålet er likevel om kommunene er forberedt på økt tilstrømning av turister neste år. Slik som Brønnøy kommune ikke var forberedt på etter suksessen for tv-serien Himmelblå. I tillegg til NRKs storsatsning om fugler, vil snart også dramaserien Monster - som også ble tatt opp i området - rulle over tv-skjermene. Tor-Emil Sivertsen ved Vardø Hotel skulle gjerne sett at mere hadde blitt gjort for å ta imot forventet økt turiststrøm.

– Det burde så absolutt ha vært gjort noe. For det kommer folk hit og vil se både location og Hornøya og alt dette. Sånn som når vi hadde Snøballkrigen, det kom jo folk hit ens ærend for å og handle hos han Thor Valter på rørleggerbutikken, sier Tor-Emil Sivertsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark