Hopp til innhold

Volden ble grovere – likevel overnattet færre på krisesentrene

Færre kom til krisesentrene for hjelp og overnatting under pandemien. I stedet fikk de langt mer å gjøre digitalt og på telefon.

Krisesenter Kristiansund-3

Det er plass til kvinner, menn og barn som er utsatt for vold og trusler på krisesentrene. Ingen blir avvist.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Da landet stengte ned i mars 2020, ble det helt stille på krisesentrene. Helt brått. Det skjedde til tross for at de fortsatte å holde døgnåpent.

– Smittevernet kan ha gjort det vanskelig for mange å kunne dra til et krisesenter. I stedet hadde de møtene på telefon eller Teams. Overnattingene gikk ned, mens antallet henvendelser og samtaler på telefon økte betraktelig.

Det er oppsummeringen til Ane Fossum, daglig leder ved det nasjonale krisesentersekretariatet. Det er paraplyorganisasjonen for krisesentre her i landet.

Telefon og digitale møter i stedet

Ingunn Eidset Åker, avdelingsleder ved Drammen krisesenter.

Ingunn Eidset Åker er avdelingsleder ved Drammen krisesenter.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

På krisesenteret i Drammen sluser en ansatt NRK gjennom flere låste dører for å komme inn til ett av kontorene som brukes til slike samtaler.

Ingunn Eidset Åker er avdelingsleder på krisesenteret. Hun forteller at de opplevde en klar økning i enesamtaler på telefon i mars 2020.

– Det å møte opp på et krisesenter ble vanskelig for mange. Og mange turte ikke å komme.

Flere melder om grovere vold

Ane Fossum på sekretariatet forteller at krisesentrene melder om en endring i type henvendelser:

– Volden ble grovere enn før. Og mange av henvendelsene kom fra folk som ikke har opplevd vold tidligere. Volden skjer også som en direkte konsekvens av pandemien.

Hun tror årsaken er at mange har vært ekstra presset under pandemien. Det har vært en vanskelig og usikker tid, og vi har levd tett på hverandre og vært mye isolert.

– Det utløser en frustrasjon over en vanskelig situasjon. Det skaper en avmaktsfølelse hos voldsutøveren og kan trigge til voldsbruk, sier Fossum.

Hun forteller også at nesten alle som kommer til et krisesenter nå melder om digital vold, ikke bare fysisk eller psykisk.

Les også Færre besøkende bekymrer krisesenter, tror korona holder volden hjemme

Tomt lekerom på Norasenteret i Sør-Varanger

Færre overnattinger

I det første koronaåret 2020 gikk antallet overnattingsdøgn på krisesentrene over hele landet ned med 15 prosent sammenlignet med 2019, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

En ansatt på et krisesenter snakker i telefon med en som trenger hjelp.

De som jobber ved landets krisesentre har under pandemien hatt mange flere telefonsamtaler og digitale møter med mennesker som trenger hjelp etter å ha blitt utsatt for vold eller trusler.

Foto: Maria Kommandantvold / NRK

I stedet ble det travlere på telefon. Krisesentrene gjennomførte nesten 8000 enesamtaler på telefon i 2020.

Bare fra februar til mars 2020 doblet samtalene seg. På en måned hadde krisesentrene 800 slike møter med voldsutsatte, ifølge krisesentrenes egne tall. Den måten å «møte» brukerne på ble svært viktig. Det ble trygt for brukerne.

Flere godt voksne oppsøkte krisesenteret

Daglig leder Lill-Heidi Tinholt

Lill-Heidi Tinholt er daglig leder ved Ringerike krisesenter som omfatter til sammen 14 kommuner.

Foto: Ringerike Krise- og Kompetansenter for vold i nære relasjoner

Også ved Ringerike krisesenter fikk de en voldsom økning i slike samtaler.

Det kan skyldes korona, sier daglig leder Lill-Heidi Tinholt. Men hos oss kan det også skyldes at vi har jobbet for å øke den type møter.

Vi har i denne perioden hatt flere godt voksne, altså voksne over 60, som har tatt kontakt med oss. Det er både dagbrukere og beboere. Det har vi ikke hatt så mye av tidligere, sier Tinholt.

Ruster seg for gjenåpningen

Selv om vi fortsatt er preget av koronapandemien, begynner livene våre å gå tilbake til en litt mer normal hverdag. Samfunnet er i ferd med å gjenåpne fullstendig. Det gjør at krisesentrene nå ruster seg.

Ane Fossum på sekretariatet tror det blir mer å gjøre fremover. Hun tror også møter og samtaler på telefon og digitalt er kommet for å bli.

Vi er godt forberedt på en større pågang fremover nå. Vi håper flere vil oppsøke oss, sier Ingunn Eidset Åker ved Drammens krisesenter.