NRK Meny
Normal

Ønsker flere kontroller

– Skal vi klare å ta de useriøse transportfirmaene ute på veiene, er flere og smartere kontroller én av løsningene. Det sier senioringeniør Bjarne Sandnes i Statens vegvesen region Midt.

E18 Drammensbrua

Transportbedriften som nå er anmeldt har hatt sjåfører som ikke skal ha holdt seg til kjøre- og hvilebestemmelsene.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

I går ble et transportfirma i nedre Buskerud anmeldt for over 200 grove brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene. Blant annet har sjåfører kjørt over 24 timer i strekk.

Det var Statens vegvesen som anmeldte bedriften.

Undersøkelsene til Statens vegvesen viser at bedriften har manipulert data på en grov måte. Biler har kjørt uten fartsskriverkort, og sjåfører har kjørt på andre sjåførers kort.

Smartere kontroller

Bjarne Sandnes
Foto: Tone Iversen

Bjarne Sandnes sier at det finnes useriøse aktører i transportnæringen som i alle andre næringer. Han jobber spesielt med utekontroller i vegvesenet.

– Men hvor stort problemet er, er vanskelig å si.

Han mener det en løsning er at vegvesenet øker antallet kontroller og gjør kontrollene smartere.

– De som ikke vil bli tatt, klarer å lure seg unna. I ekstreme tilfeller vet vi at sjåfører har fått andre biler til å kjøre foran dem for å sjekke hvor det er kontroller.

Jobber på tvers av grenser

I tillegg har Statens vegvesen jobbet med et internasjonalt system som skal hjelpe til med å avsløre de som ikke holder seg til lover og regler.

– Det blir en slags database. Hvis et firma blir tatt for lovbrudd, blir det klassifisert etter det, og får dermed en skrape i lakken.

Dette systemet har vegvesenet jobbet med i mange år. Det er et samarbeid med flere andre land. Her i Norge er det klart til å ferdigstilles i løpet av 2015, ifølge Sandnes.

Mye varsling mellom hverandre

– Hvis det i tillegg blir slik at transportkjøperne kan få muligheten til å sjekke ut om de transportfirmaene de ønsker å bruke, er et seriøst eller useriøst firma, hadde vært et fantastisk hjelpemiddel, mener Sandnes.

– Jeg har tror på at et slikt internasjonalt system kan hjelpe til å luke ut de useriøse aktørene.

– Det tipses og varsles allerede en del på internett innenfor næringen. Det burde heller være slik at veimyndighetene får alle de tipsene om useriøse aktører, slik at vi kan kontrollere dem, sier Sandnes.