Siri Sveen Haaland er femte generasjon bunadsskredder. Hun har startet foreningen Bunadspolitiet og mener det er viktig at kundene får vite hva de kjøper.
Og, ikke minst, hvor bunaden er sydd.
– Det er veldig viktig. Jeg vet om flere eksempler der forbrukere er blitt lurt til å tro at de har kjøpt en norskprodusert bunad, fordi de antar at bunad er lik norsk, sier Sveen Haaland.
Hun beskriver bunader produsert i utlandet som konfeksjon på samlebånd og ikke norsk tradisjonshåndverk. For en som ikke er kyndig er det vanskelig å se at for eksempel knapphull er sydd med maskin og ikke for hånd.
Nå får hun støtte fra Fremskrittspartiet.
– Jeg kan ikke begripe hvorfor vi ikke har de samme reglene som for andre plagg. Det er snakk om nasjonaldrakten vår og jeg mener forbrukerne har rett til å vite hvor bunaden deres kommer fra, sier Silje Hjemdal.
Ber Skei Grande om svar
Hjemdal representerer Frp i kulturkomiteen på Stortinget. Onsdag løftet hun saken opp til regjeringen.
– I dag har jeg sendt et spørsmål til kulturministeren for å få klargjort hvorfor regelverket ikke gjelder bunader.
Men noe forbud mot å produsere norske bunader i utlandet som enkelte har tatt til orde for, har ikke hun sansen for.
– Nei, det må være greit å lage bunader ved fabrikker i utlandet, men vi må kreve at de merkes tydelig med at de ikke er sydd i Norge.
Skredderen bak Bunadspolitiet gleder seg over at kampsaken hennes når toppolitikerne. Hun har lenge har kjempa for at klær generelt blir merka med hvor de er laga og spesielt hvilken kvalitet de er laga i.
– Jeg synes det er veldig fint at noen tar tak i dette etter at jeg selv begynte å engasjere meg i saken.
Hun har ikke noe imot at hele eller deler av norske bunader produseres i utlandet, men mener plaggene må merkes slik at folk vet hva de kjøper.
– Det eneste klær må merkes med i Norge er vaskeanvisning. Vi mangler opplysninger om opprinnelsesland og kvaliteten på materialene.
Få klager på dårlige bunader
Forbrukerrådet får en del henvendelser fra folk som har spørsmål om bunad sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen, men det er få som klager på kvaliteten på bunader de har kjøpt.
– Vi er likevel opptatt av at forbrukerne skal få mest mulig informasjon om det de kjøper, det er dyre plagg.
Ifølge Iversen er det mulig å vedta en forskrift i forbrukermerkeloven slik at tekstiler inkludert bunader, merkes tydeligere.