Plastikkirurgene ved Aleris Drammen har mange fornøyde kunder, skal man tro nettsidene deres. Flere av kundene har nemlig valgt å stå frem med sine historier der.
Tilbakemeldingene på de plastiske inngrepene fra disse tidligere pasientene er svært gode. Bildene viser fornøyde folk i alle aldre.
«Kirurgen var jo bare helt fantastisk. Tilbake på jobb kunne ingen se at jeg var nyoperert. Nesen ser helt naturlig ut» sier Anne, som tilsynelatende er avbildet med sin «perfekte» nese.
«Kirurgen og Aleris Drammen har vært helt fantastiske. Jeg er veldig fornøyd med hele opplevelsen, og den profesjonelle prosessen» sier Marion (59), avbildet med et stort glis.
Problemet er bare at disse bildene ikke er av Marion og Anne. De er derimot å finne i bildedatabaser på nett. De er såkalte stockfoto.
Denne bruken av illustrasjonsfoto, for å vise og omtale resultater etter plastiske operasjoner, opplyser ikke alltid Aleris om.
– Uønsket praksis
På deres nettsider finnes det rundt 70 omtaler fra fornøyde kunder over hele landet. I minst 30 av disse brukes det stockfoto uten at det er merket.
Fungerende avdelingsdirektør i Statens helsetilsyn, Marianne Noodt, forteller at markedsføring av plastisk kirurgi skal være forsvarlig, nøktern og saklig.
– Vår vurdering er at denne bildebruken er en uønsket markedsføringspraksis. Det hadde vært ryddig av Aleris å opplyse om at det er anvendt illustrasjonsfoto, sier Noodt.
Anita Tunold er kommunikasjonsdirektør i Aleris. Hun forteller at mange pasienter er fornøyde og ønsker å dele sine erfaringer på nett.
– Noen av dem synes det er greit å stå frem med navn og bilde. Andre ønsker å være anonyme, og da illustrerer vi historien med fiktive bilder, sier Tunold.
Hun legger til at historiene er pasientenes helt egne, skrevet av Aleris og deretter godkjent.
– Jeg er enig i at det må fremgå at det er brukt illustrasjonsbilder. I de tilfellene der det er glemt, vil vi rette opp og presisere dette, sier Tunold.
Brukeromtaler har stor påvirkningskraft
Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, forteller at forbrukerne er mer påvirkelige når de ser omtaler fra fornøyde kunder. Det sammenlignet med vanlig reklame.
– Når noen som tilbyr plastisk kirurgi bruker illustrasjoner, må de gi et realistisk bilde av behandlingene. Vises noe som ikke kan oppnås, vil det kunne være villedende.
Hun mener også at Aleris bør opplyse forbrukerne om at de bruker stockfoto. Det som sies i omtalene må i tillegg være sant og mulig å etterprøve, ifølge Haugseth.
Aleris kan vise til skriftlige samtykker til publisering av erfaringer på nett, signert av tidligere pasienter.
- Les også: