Hopp til innhold

Reklamerer for plastisk kirurgi med falske bilder av fornøyde kunder

Aleris bruker falske bilder av tidligere pasienter til å reklamere for plastisk kirurgi på nett og i sosiale medier. Det er uønsket markedsføringspraksis, mener Helsetilsynet.

Aleris

På nettsidene til Aleris kan en finne over 30 pasienthistorier med tilhørende bilde. Disse bildene er illustrasjonsfoto, men det opplyser ikke Aleris om.

Foto: Skjermdump / Aleris

Plastikkirurgene ved Aleris Drammen har mange fornøyde kunder, skal man tro nettsidene deres. Flere av kundene har nemlig valgt å stå frem med sine historier der.

Tilbakemeldingene på de plastiske inngrepene fra disse tidligere pasientene er svært gode. Bildene viser fornøyde folk i alle aldre.

Aleris Drammen

Aleris har sykehus flere steder i landet, og er Norges største private helseforetak.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

«Kirurgen var jo bare helt fantastisk. Tilbake på jobb kunne ingen se at jeg var nyoperert. Nesen ser helt naturlig ut» sier Anne, som tilsynelatende er avbildet med sin «perfekte» nese.

«Kirurgen og Aleris Drammen har vært helt fantastiske. Jeg er veldig fornøyd med hele opplevelsen, og den profesjonelle prosessen» sier Marion (59), avbildet med et stort glis.

Problemet er bare at disse bildene ikke er av Marion og Anne. De er derimot å finne i bildedatabaser på nett. De er såkalte stockfoto.

Denne bruken av illustrasjonsfoto, for å vise og omtale resultater etter plastiske operasjoner, opplyser ikke alltid Aleris om.

skjermdump aleris stock

Mange av bildene som Aleris bruker tilknyttet pasienthistorier er hentet fra bildedatabaser på nett.

Foto: Skjermbilde / Adobe Stock

– Uønsket praksis

På deres nettsider finnes det rundt 70 omtaler fra fornøyde kunder over hele landet. I minst 30 av disse brukes det stockfoto uten at det er merket.

Marianne Noodt

Fungerende avdelingsdirektør i Statens helsetilsyn, Marianne Noodt, mener Aleris driver med uønsket markedsføringspraksis.

Foto: Magne Braaten / Helsetilsynet

Fungerende avdelingsdirektør i Statens helsetilsyn, Marianne Noodt, forteller at markedsføring av plastisk kirurgi skal være forsvarlig, nøktern og saklig.

– Vår vurdering er at denne bildebruken er en uønsket markedsføringspraksis. Det hadde vært ryddig av Aleris å opplyse om at det er anvendt illustrasjonsfoto, sier Noodt.

Anita Tunold er kommunikasjonsdirektør i Aleris. Hun forteller at mange pasienter er fornøyde og ønsker å dele sine erfaringer på nett.

Anita Tunold

Kommunikasjonsdirektør i Aleris, Anita Tunold, sier de vil rette opp og presisere at det brukes illustrasjonsfoto der det ikke er gjort.

Foto: Pressefoto / Aleris

– Noen av dem synes det er greit å stå frem med navn og bilde. Andre ønsker å være anonyme, og da illustrerer vi historien med fiktive bilder, sier Tunold.

Hun legger til at historiene er pasientenes helt egne, skrevet av Aleris og deretter godkjent.

– Jeg er enig i at det må fremgå at det er brukt illustrasjonsbilder. I de tilfellene der det er glemt, vil vi rette opp og presisere dette, sier Tunold.

Brukeromtaler har stor påvirkningskraft

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, forteller at forbrukerne er mer påvirkelige når de ser omtaler fra fornøyde kunder. Det sammenlignet med vanlig reklame.

Elisabeth Lier Haugseth

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, sier at brukeromtaler har større påvirkningskraft enn ordinær reklame.

Foto: Kimm Saatvedt

– Når noen som tilbyr plastisk kirurgi bruker illustrasjoner, må de gi et realistisk bilde av behandlingene. Vises noe som ikke kan oppnås, vil det kunne være villedende.

Hun mener også at Aleris bør opplyse forbrukerne om at de bruker stockfoto. Det som sies i omtalene må i tillegg være sant og mulig å etterprøve, ifølge Haugseth.

Aleris kan vise til skriftlige samtykker til publisering av erfaringer på nett, signert av tidligere pasienter.