«Vrrroooom, VRRROOOOM!»
Lørdag morgen hopper 128 førere inn kjøredressen, setter hjelm på knollen og installerer seg i sine respektive biler – samtlige med over 300 hestekrefter under panseret.
Det kommer til å høres. Og luktes.
Svidd gummi og fri eksos, som man sa i gamle dager.
Det er klappet og klart for Numedals-rally 2024 i Rødberg.
Og Numedals-rally, hva er nå det lurer du på?
Hvem kjenner vel bukselommene bedre enn buksens rettmessige eier? Slik presenterer i alle fall arrangøren det som er alt annet enn lommerusk:
- Numedalsrally 2024 er et nasjonalt rally på totalt 236,91 km hvorav 100,38 km med spesialstrekninger på snø og isdekt grus.
- Løpet består av transportstrekninger, 6 spesialstrekninger, og 2 servicer (kun 1 serviceplass).
- Det blir lagt inn reguleringspause før hver service og bensinfylling i hver service.
– Det er ikke det fineste været
Vi nevnte over 100 førere. Og speilblankt føre. Hvordan kommer det til å gå?
Én av dem som skal konkurrere lørdag er Frank Tore Larsen.
34-åringen har intet mindre enn tre NM-titler på rad, vinnermentalitet og diplomer nok til å dekorere en låvevegg. Kort og greit, en rutinert rallykjører.
Men hvordan ser han på kjøreforholdene, sånn dagen i forveien?
– Det er ikke det fineste været akkurat nå. Men vi har alt fra perfekte forhold oppå fjellet til speilblank is her nede. Det blir krevende forhold for alle deltakerne.
Sammen med kartleser Torstein Eriksen sonderer de terrenget fredag ettermiddag.
– Vi kjører med personbil gjennom alle etappene to ganger, i 50 km/t. Lager noter og sjekker dem på tur nummer to, sånn at vi i morgen tidlig kan kjøre i full fart blindt på de notene, sier Larsen.
Det første NM-rallyet i Sigdal vant Larsen. Hvilke forventninger har han til morgendagen?
– Det blir krevende, etter forholdene. Og så er det et ekstremt sterkt startfelt. Målet vårt er uten tvil å være med å kjempe om seieren. Men det blir steintøft, tror Larsen.