Men reforhandling av store lån og justeringer i forretningsplanen gjør at selskapet kjører videre.
Bråstopp i bilsalget har ført til at Kongsberg Automotive, som produserer seteløsninger og girsystemer, har hatt problemer med å betjene et lån på drøyt 4 milliarder norske kroner. Men onsdag kunngjorde selskapet at det har kommet til enighet med bankene sine, DnB NOR og Nordea, om en plan for refinansiering i selskapet.
Dermed må det ikke gjennomføres noen emisjon og aksjonærene slipper å frykte en utvanning av eierandelene sine. Den gode nyheten sendte selskapets aksjer opp vel 73 prosent onsdag formiddag før den falt noe tilbake. Avtalen har gitt oss fleksibilitet og mulighet til å tenke langsiktig, sier konsernsjef Olav Volldal i Kongsberg Automotive (KOA) til NTB.
2.000 borte
Den nye nedbetalingsplanen dreier seg i grove trekk om at selskapet beholder de gamle lånene, men til høyere rente. Samtidig har selskapet fått endret avdragsstrukturen. Milliardlånet forfaller ved utgangen av 2012 og må da reforhandles på nytt.
De tøffe tidene med 20 prosent nedgang i salget har ført til at Kongsberg Automotive med sine 9.554 ansatte verden over har snudd om på forretningsplanen. Det er gjennomført elleve store restruktureringsprosjekter, fabrikker er slått sammen, produksjonen er effektivisert og deler av den er flyttet fra høykostland til lavkostland.
Som et ledd i kostnadsreduksjonene har selskapet hittil i år nedbemannet med nesten 2.000 ansatte rundt omkring i verden, det vil si at nesten hver femte ansatt er borte. Det kommer flere kutt, men konsernsjefen mener den verste nedbemanningen er unnagjort.
Liv laga
Kongsberg Automotive er glad for at president George W. Bush og Kongressen har blitt enige om en krisepakke for den amerikanske bilindustrien. Selskapet har allerede kuttet 700 ansatte i USA og sitter igjen med drøyt 1.300 ansatte i landet. En krisepakke til bilindustrien er veldig positivt. Nå får vi se hvordan den blir, sier konsernsjefen.
Han mener Kongsberg Automotive vil overleve krisen i
bilbransjen. Det er absolutt liv laga for oss. Vi er godt forberedt på utfordringene som møter bransjen, og vi er flinke til å omstille oss raskt, sier Volldal.
Han håper at selskapet i god dialog med de ansatte skal finne fram til løsninger som blir så lite negative som mulig