Leveringskaoset: Nå fraktes lørdagsavisene med taxi

– Vi kan ty til hest eller snøscooter, så lenge avisene kommer fram, sier leverandøren.

Ole-Eilev Seterstøen

NYE BUD: Så langt er det blitt brukt taxi i Flå, Geilo og Kristiansand for å få levert avisene. Ole-Eilev Seterstøen fra Flå sier han syntes det er fint å få mer å gjøre.

Foto: Privat

Klagene har strømmet på, fire uker etter at logistikkselskapet Kvikkas tok over distribusjonen av lørdagsaviser i deler av landet.

Sist helg tok Kvikkas' underleverandør Norpost i bruk en ny løsning for å få lørdagsavisene fram til folket: Drosje.

– Skyr ingen midler

Så langt er det blitt brukt til drosje i Flå og Geilo i Hallingdal og i Kristiansand, opplyser administrerende direktør Geir Feltstykket i Norpost.

– Taxisjåførene har lokalkunnskapen. Jeg skyr ingen midler. Vi kan ty til hest eller kjøre snøscooter, så lenge avisen kommer fram, sier han til NRK.

– Hvor mye har det kostet dere å bruke taxi?

– Det koster det det koster. Men jeg syns det er helt greit. Det er det samme som NSB, man får dekket taxi når toget ikke går.

Dårlig forberedt

Denne uken har det vært krisemøte i Norpost som følge av lørdagsaviskaoset. Da har til og med helikopter blitt nevnt som mulig transportmiddel, ifølge den administrerende direktøren.

Det er det samme som NSB, man får dekket taxi når toget ikke går.

Geir Feltstykket, administrerende direktør i Norpost

– Nå har det vært fire uker hvor mange ikke har fått lørdagsavisa. Har dere vært for dårlig forberedt?

– Det er nok en grei konklusjon. Men det var en del ting vi ikke forutså da vi begynte, vi trodde vi skulle få utlevert mer informasjon enn det vi har fått. Blant annet var det ufullstendige opplysninger på distrubusjonslistene.

Redaktører raser

Lokalavisa Hallingdølen er blant avisene som er blitt rammet av leveringsproblemene. De første lørdagene etter at Kvikkas tok over, betegner sjefredaktør Bjarne Tormodsgard som et «helvetes kaos».

I Klassekampen mandag krevde Tormodsgard og flere redaktører at Samferdselsdepartementet gir oppdraget tilbake til Posten.

– Det er det samme for meg hvordan Kvikkas leverer avisene, så lenge de oppfyller kravet om at alle skal ha blitt levert innen klokka 17 lørdag, sier Tormodsgard til NRK.

Av Hallingdølens nærmere 9.000 abonnenter, har Kvikkas ansvaret for å dele ut 800 lørdagsaviser i Flå og Nore og Uvdal.

Sjåfør: – Vet hvor kassene står

Leverer avis med taxi

I Flå har avisen Hallingdølen blitt levert med taxi.

Foto: Privat

Ole-Eilev Seterstøen i Flå kommune er blant taxisjåførene som siden sist helg har fått i oppdrag å levere aviser.

– Det er tøft å drive drosje i en liten bygd, så jeg syns det er veldig fint å få mer å gjøre. Dessuten er det fint å bidra til å roe ned stormen og få fram avisa, sier Seterstøen til NRK.

Hallingdølen har også tatt leveringen av lørdagsavisen i egne hender og hyret inn Seterstøen.

– Jeg er jo lokalkjent, er født og oppvekst her i Flå. Så jeg vet stort sett hvor hver kasse står, sier drosjesjåføren.

Lover bedring

Leveringen av lørdagsaviser skal bli bedre uke for uke, lover daglig leder Stig Kleive i Kvikka:

– Vi håper at dette løser seg så fort som mulig og jobber på spreng for at det skal skje. Litt klønete sagt: Det spiller ingen rolle om Norpost bruker skateboard eller taxi, så lenge avisene kommer fram.