– Vi har aldri tidligere sett så få norske turbusser på veiene, sier driftssjef i Nettbuss Ekspress, Kai Kristoffersen.
Det er utenlandske bussoperatører som har skylda, mener Kristoffersen. For med stadig flere utenlandske busser i Norge, bruker flere norske selskaper mindre penger på nye busser. Det gjør at det blir færre norskeide busser, og bussene blir eldre.
Kan ramme buss for tog
Nå er Kristoffersen bekymret for at det ikke skal være nok busser når andre transportalternativer er ute av drift.
– Fram til for et par år siden var ikke problemet akutt, men sånn som utviklingen er nå, vil det bli vesentlig færre busser tilgjengelig hvis det skulle oppstå store behov. Buss for tog er et eksempel. Et annet kan være hvis det skulle oppstå en ny askesky, sier Kristoffersen.
Ikke konkurransedyktige
NSB kjøper buss for tog på anbud. Tidligere kjørte Nettbuss, som er eid av NSB, mye buss for tog, men i dag kjører de bare en tjuefemtedel av det de gjorde for få år siden.
– Når noe settes ut på anbud, så er det de som kan kjøre billigst som kjører mest. Våre kostnader til busser og sjåfører gjør at vi dessverre havner langt nede på anbudslisten, sier Kristoffersen.
Ser problemet
Ifølge kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB har de i dag avtaler kun med norske selskaper. Han ser imidlertid at færre norskeide busser kan gi utfordringer for NSB.
– Vi er kjent med at antall turbusser har gått nedover de siste årene, men vi har kontrakter med store busselskaper i Norge. Det gjør at buss for tog i de aller fleste tilfellene fungerer utmerket. Samtidig ser vi at ved akutte avvik, når vi trenger mange busser fort, kan det være problematisk å skaffe nok busser, sier Lundeby.