Hopp til innhold

Har brukt 51 mill på nye seter

NSB lytter til pendlerne og skifter ut alle setene på de nye regiontogene. Neste uke er første togsett med færre seter klart.

Håkon Myhre, NSB

Håkon Myhre i NSB forteller at de måtte lytte til kundene.

Foto: Haakon Herlik Kristiansen / NRK

NSBs stolthet, de nye Flirt-togene, begynte å rulle på skinnene for noen år siden. Etter kort tid kom klagene fra sinte pendlere. Setene var for trange, og det var for tett å sitte tre på rad. Etter mye klaging i sosiale medier og tilbakemeldinger fra reisende tok NSB passasjerene på alvor.

– Vi måtte lytte til kundene våre. Det viste seg at treseterne ble for trange. Kundene fortalte oss at de trenger komfortsone og at de ikke ønsker å føle at de sitter oppå naboen, forteller kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.

Mye penger

Togseter

På NSB-verkstedet i Drammen skal alle togsetene skiftes ut.

Foto: Haakon Herlik Kristiansen / NRK

For ett år siden begynte konsernet å leke med tanken på å skifte ut alle setene på regiontogene. Et par måneder senere var beslutningen tatt. Prislapp: 51 millioner kroner.

– Det er mye penger, men i forhold til å lytte til kundene og gi dem den reiseopplevelsen de ønsker, så er dette småpenger. Hele tiden gjør vi en vurdering hvorvidt vi kan møte kundens behov. Noen ganger klarer vi det ett hundre prosent, mens andre ganger må vi si nei på grunn av våre egne kostnad- og materiellvurderinger, opplyser Myhre.

I hvert togsett som går på strekningen Skien-Lillehammer blir det 23 færre seter. På rushtidsavgangene kjører NSB doble togsett, noe som gir 46 færre sitteplasser.

Sitteplass til de fleste

– Vi må tåle at det blir mye mennesker i rushtiden. Men vi ser at fra Skien, Tønsberg og Larvik inn mot Drammen, og kanskje også for drammenserne som går om bord i togene så vil dette gå bra, og man vil få sitteplass, enn så lenge.

Se video:

Håkon Myhre viser de nye setene på Flirt-toget.

Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre viser de nye setene.

De nye setene er 44 centimeter brede, innenfor armlenene er det 47 centimeter. Ifølge NSB-ledelsen har kravet om armlene veid tungt for avgjørelsen.

– Folk synes det er viktig å ha et sted å hvile armene, sier Myhre.

Mange seter til overs

Investeringen på 51 millioner kroner er liten i forhold til totalinvesteringen på Flirt-togene, ifølge kommunikasjonsrådgiveren. Setene skal ha en holdbarhet på femten år, noe som gir en svært lav pris per person som setter rumpa ned.

– Over tid så vil en slik kostnad være veldig lav. Vi snakker kun ører per gang man setter seg ned.

Til nå har det vært fem seter på hver rad. Nå blir det ett sete mindre. For at alle seter skal bli like, må alle setene om bord i togsettene skiftes ut. NSB har ennå ikke tatt stilling til hva de skal gjøre med setene som blir til overs.

Første togsett er ferdig i verkstedhallen på Sundland i Drammen. Det settes i drift mandag neste uke. Deretter skiftes setene ut på alle togsettene utover våren.