NRK Meny
Normal

Gir over 160 000 beskjeder i året

Over 800 beskjeder i løpet av en vakt – og over 160 000 beskjeder i året, gir flygeleder Frank Lyngtun (33) til piloter fra hele verden fra Avinors kontrollsentral i Røyken.

Frank Lyngtun foran flykontrollskjermen

Flygeleder Frank Lyngtun gir over 800 beskjeder i løpet av en vakt.

Foto: Avinor

«SAS123, Norway Control, good morning, sir. Cleared ADOPI (startpunkt innflygning til Oslo Lufthavn) 3L arrival for runway 19L at Gardermoen. Descend when ready. Flightlevel 120», lyder det fra Lyngtun etter å ha blitt kalt opp av SAS-flyet.

Etter 7 år i jobben har 33-åringen gitt tusenvis av slike meldinger. På hver vakt bidrar Lyngtun til at 165 fly – eller i snitt 13 000 passasjerer som deg og meg kommer trygt fram til destinasjonen vår.

Kontrollsentralen i Røyken

Kontrollsentralen i Røyken er et travelt sted, der det ligger langt inne i fjellet.

Foto: Avinor

I løpet av et år ytes det tjenester til over 2,5 millioner passasjerer – per flygeleder som jobber med inn- og utflyvninger til Oslo Lufthavn fra Røyken. Og jobben blir aldri helt rutine, ifølge Lyngtun.

– Nei, jeg blir ennå trigget av både kommunikasjonen med pilotene – og det å skape god trafikkflyt. Det er utrolig tilfredsstillende å se alle brikkene falle på plass, sier han.

"Kampresultatet"

-Hva ble kampresultatet?

I perioder med mindre trafikk, hvor både flygeledere og piloter har bedre tid, kan det også oppstå morsomme situasjoner. Som da en pilot kalte opp Røyken og lurte på et kampresultat.

Vi tenkte det måtte være fotball det var snakk om, men etter litt fram og tilbake fikk vi vite at et var en dart-kamp. Jeg tror vi klarte å svare ut også. Vi er jo innstilt på å yte det lille ekstra, ler Lyngtun.

– Og så er det kjempehyggelig når vi blir takket av pilotene for å ha gjort en god jobb. Det setter vi stor pris på, sier Lyngtun.

I forbindelse med 22. juli-terroren i 2011, kan ellers flygelederen fortelle at det vanket kondolanser fra mange utenlandske piloter.

Må reagere raskt

Norwegian

Flytrafikken er helt avhengig av de tjenestene flykontrollen tilbyr.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Hvilke krevende situasjoner vil enhver flygeleder oppleve på jobb?

– Det kan være flere ting, som for eksempel alvorlig syke passasjerer, hvor flyet trenger å lande raskt (såkalt prioritert landing) – eller trykkfall i kabinen, der flyet gjennomfører en kontrollert nedstigning på 6000 fot i minuttet til det er nede på 10 000 fot.

Når slike ting skjer, er flygelederne også oppmerksom på at trykkfall i noen tilfeller er en indikasjon på at det er andre ting som ikke stemmer.

– Men det må understrekes at både systemene på bakken og i flyet gjør flytransport til den sikreste transportformen i verden, sier Lyngtun.