«SAS123, Norway Control, good morning, sir. Cleared ADOPI (startpunkt innflygning til Oslo Lufthavn) 3L arrival for runway 19L at Gardermoen. Descend when ready. Flightlevel 120», lyder det fra Lyngtun etter å ha blitt kalt opp av SAS-flyet.
Etter 7 år i jobben har 33-åringen gitt tusenvis av slike meldinger. På hver vakt bidrar Lyngtun til at 165 fly – eller i snitt 13 000 passasjerer som deg og meg kommer trygt fram til destinasjonen vår.
I løpet av et år ytes det tjenester til over 2,5 millioner passasjerer – per flygeleder som jobber med inn- og utflyvninger til Oslo Lufthavn fra Røyken. Og jobben blir aldri helt rutine, ifølge Lyngtun.
– Nei, jeg blir ennå trigget av både kommunikasjonen med pilotene – og det å skape god trafikkflyt. Det er utrolig tilfredsstillende å se alle brikkene falle på plass, sier han.
"Kampresultatet"
-Hva ble kampresultatet?
I perioder med mindre trafikk, hvor både flygeledere og piloter har bedre tid, kan det også oppstå morsomme situasjoner. Som da en pilot kalte opp Røyken og lurte på et kampresultat.
– Vi tenkte det måtte være fotball det var snakk om, men etter litt fram og tilbake fikk vi vite at et var en dart-kamp. Jeg tror vi klarte å svare ut også. Vi er jo innstilt på å yte det lille ekstra, ler Lyngtun.
– Og så er det kjempehyggelig når vi blir takket av pilotene for å ha gjort en god jobb. Det setter vi stor pris på, sier Lyngtun.
I forbindelse med 22. juli-terroren i 2011, kan ellers flygelederen fortelle at det vanket kondolanser fra mange utenlandske piloter.
Må reagere raskt
– Hvilke krevende situasjoner vil enhver flygeleder oppleve på jobb?
– Det kan være flere ting, som for eksempel alvorlig syke passasjerer, hvor flyet trenger å lande raskt (såkalt prioritert landing) – eller trykkfall i kabinen, der flyet gjennomfører en kontrollert nedstigning på 6000 fot i minuttet til det er nede på 10 000 fot.
Når slike ting skjer, er flygelederne også oppmerksom på at trykkfall i noen tilfeller er en indikasjon på at det er andre ting som ikke stemmer.
– Men det må understrekes at både systemene på bakken og i flyet gjør flytransport til den sikreste transportformen i verden, sier Lyngtun.