Hopp til innhold

Flere podkaster blir til sceneshow – og motsatt

DRAMMEN (NRK): Imens podkast-fenomenet vokser, kaster flere scenepersonligheter seg på trenden. Samtidig er det flere radioprogrammer og podkaster som blir til sceneshow.

Krisemøte live på Union Scene

KRISEMØTE: Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen er på turné med podkasten 'Krisemøte' hvor de spiller inn episoder live fra forskjellige steder i Norge.

Foto: Amanda Strand Askeland / NRK

Denne uka på Union Scene i Drammen, er tre av showene som blir satt opp basert på radioprogram eller podkaster. «Radioresepsjonen» på P13, bestående av Steinar Sagen, Bjarte Tjøstheim og Tore Sagen, har flere ganger stått på scenen foran et fullsatt Rockefeller med et show basert på en spalte hvor lytterne sender inn spørsmål som trioen svarer på. De skulle egentlig bare ha et show i Drammen på lørdag, men har satt opp et ekstra show etter at det første ble utsolgt. I tillegg hadde podkasten "Krisemøte" en liveinnspilling av sin podkast på onsdag.

To menns kamp mot klokka

Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen er kjent for å snakke utleverende om livene sine i podkasten «Krisemøte».

På beskrivelsen av podkasten på deres Facebook-side står det: «Utrustet med pulsarmbånd, nysgjerrighet og utadvendt selvopptatthet, er Kyrre og Kristopher klare for å oppsummere livet på vei nedover, uke for uke». I høst tar de med podkasten på turné rundt i Norge og spiller det inn fra scenen med publikum. Denne uka var de i Drammen.

Fra scenen til podcaststudioet

Samtidig som flere podkaster blir til show, så er det også flere komikere og aktører kjent fra scenen, som kaster seg på podkast-trenden.

Flere komikere som Sigrid Bonde Tusvik, Lisa Tønne, Atle Antonsen og Johan Golden har hatt suksess med egen podkast. Vemund Vik er regissør for "Stand Up Norge" og Latter og mener at dette skaper en ny scene for aktørene til å nå ut til et større publikum.

– Podkast gir en mulighet til å rendyrke sin egen form og sitt særpreg som komiker. Det kan føles tryggere å teste ut nytt materiale i et radiostudio enn i en sal med fysisk publikum. Det gjør det mer kompromissløst for aktøren, sier Vik til NRK.

Han legger til at dette er noe publikum oppsøker selv og trekker frem "Tusvik og Tønne" som han mener traff en nerve og har fått et enormt publikum.

– Det finnes de som gjør det samme på scenen som i podkasten og det skaper en ny scene, sier han.

Sammenligner det med blogging

Eskil Vincent Paus jobber som kreativ leder i «Både Og» som produserer flere av de store podkastene som blant annet «Tusvik og Tønne». Han sammenligner å starte en podkast med det å starte en blogg.

Eskil Paus

Eskil Vincent Paus, kreativ leder i Både Og, sammenligner podkast med blogg-fenomenet.

Foto: Privat

– Man trenger bare å kunne skrive for å starte en blogg. Likevel så skal det mye til for å etablere seg og faktisk kunne tjene penger på det. Sånn er det med podkast også, sier Paus.

Han forteller også at det var en periode da mange komikere startet podkaster og det var ikke så mange som faktisk slo an.

– Det finnes også de komikerne som liker ikke podkast, fordi man ikke får den spontane reaksjonen fra publikum som man får på scenen. Er det noe som reageres på så dukker det opp på mail eller Twitter senere, sier han.

Lytterne blir til en utvidet kompisgjeng

– Hvorfor tror du folk kjøper billetter for å se podkasten spilles inn, når de kan høre det gratis senere?

– Å betale for å se podkasten live er litt det samme som å kjøpe billetter til en konsert for å se artisten live. Det blir en annen opplevelse, sier Paus.

Vemund Vik i Stand Up Norge tror selv at når aktørene utleverer seg så mye som de gjør, så blir lytterne såpass kjent med dem at det blir et slags vennskap.

– Når man da ser dem live, så er det sikkert mange som føler at de blir en del av klubben og at det er en utvidet kompisgjeng. Dette er nok gjensidig for både de på scenen og publikummet, sier Vik.

Frie tøyler med podkast

– Podkast gir stor frihet. Man kan publisere når man vil og man har frie tøyler i forhold til lengde, innhold og format, sier radiosjef i NRK, Marius Lillelien.

NRKs radiosjef, Marius Lillelien

Radiosjef i NRK, Marius Lillelien, sier at podcastfenomenet gir skaperne stor frihet i forhold til innhold, lengde og format.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Likevel tror han ikke at økonomiske motivasjoner er bakgrunn for at komikere og personligheter fra sceneshow går over til podkaster.

Frode Bjørnstad er produsent og bookingansvarlig på Union Scene og synes selv at podkast som sceneshow er et morsomt konsept.

– Selv om de driver med radio, så er de kjente fjes for mange og det er et trekkplaster i seg selv, sier Bjørnstad.