Ifølge Havarikommisjonen skjer det altfor mange ulykker på norske planoverganger.
En av ulykkesverstingene er overgangen i Mjøndalen sentrum i Nedre Eiker.
Ifølge VG er dette overgangen flest bilister sniker seg ulovlig over.
Les mer:
Sikksakk mellom bommene
Havarikommisjonen sier mange av ulykkene på planovergangene skyldes at trafikantene er hasardiøse i trafikken.
Bilister, syklister og fotgjengere tar snarveier under eller i sikksakk mellom bommer og rødt lys i jernbanesporet. Mange ganger blir bilistene fanget mellom bommene eller får en av dem over seg.
I tillegg trekker havarikommisjonen fram et dårlig regelverk som årsak til ulykkene fordi trafikk på vei og jernbane reguleres at to ulike regelverk.
Store mørketall
I 2005 og 2006 ble det registrert 640 ulykker og tilløp til ulykker på planovergangene på det norske jernbanenettet.
Aller flest ulykker er det ved Heggedal planovergang i Asker. Flest ulykker med skader skjer i Porsgrunn, viser en ny rapport om planoverganger fra Statens Haverikommisjon for Transport.
Mange tilløp til ulykker blir aldri rapportert, og det er derfor antatt at det reelle tallet er mye høyere.