Rektor Turid Evenshaug på Aronsløkka skole opplever at forhandlingsgenerasjonen har kommet til skolen, men hun synes det er fint at elevene er bevisste og stiller spørsmål.
-Det er lurt å spørre, men elevene må lære seg å respektere en avgjørelse.
Tydelige grenser
Leder for utdanningsfobundet i Buskerud, Sven Arne Sørensen, mener det at elevene forhandler mer påvirker arbeidsituasjonen. Han sier dette er et problem som har kommet nå, og betyr at lærerne i større grad må sette tydelige grenser.
12 år gamle Sigurd Aune Borstad er til en viss grad kjent med å forhandle.
-Jeg føler ikke at jeg forhandler meg frem til alt jeg har lyst til, men det hender jeg forhandler litt.
Klassekamerat Marta Maria Enger er også kjent med at det kan gi resultat å gå inn i forhandlinger.
Positivt å være kritisk
Rektor Turid Evenshaug synes det er positivt at elevene stiller spøsmål og lærer seg å være kritiske, men innrømmer at det er grenser for hvor mye det skal forhandles om.
-De må også lære seg å ta et nei for et nei. Akkurat det hender det vi sliter litt med, sier hun.
Slitsomt
Leder for utdanningsforbundet i Buskerud, Sven Arne Sørensen sier de er svært opptatt av hva forhandlingsgenerasjonen gjør med arbeidsmiljøet på skolen.
-Mange lærere og også foreldre opplever det som slitsomt at elevene er blitt flinkere til å forhandle. Vi har fått en forhandlingsgenerasjon, sier han.