NRK Meny
Normal

Etterlyser løsninger for trafikkflyt

Økende biltrafikk, kaos og kø i Drammen gjør hverdagen umulig for det lille budbilfirmaet Full Speed. Sjåførene må kjøre lange omveier etter at bybrua ble stengt for vanlig trafikk og bilkøene på veiene stadig blir lengre.

Aud Inger Husmo Lunde driver budbilfirma i Drammen

Aud Inger Husmo Lunde har drevet budbilfirma i Drammen i 35 år. Hun vil at politikerne åpner bybrua for nyttetrafikk.

Foto: Lovise Ingeborg Gangnes / NRK

I 35 år har Aud Inger Husmo Lunde drevet budbilfirma med fem ansatte i Drammen. I alle år har kundene vært fornøyde med rask levering, men nå renner klagene inn.

– Altså vi kan nesten sette kroken på døra, vi klarer ikke å serve næringslivet mer.

Hun var en av mange engasjerte publikummere i salen under debatten tirsdag kveld som NRK Buskerud og Drammens Tidende arrangerte sammen.

Debatt om trafikkproblemer

Debatten om trafikkproblemene i Drammensregionen trakk fullt hus tirsdag kveld.

Foto: Lovise Ingeborg Gangnes / NRK

Da hun fikk ordet fortalte hun politikerne og fagfolkene fra kommunen som var til stede om hverdagen i firmaet sitt. Sjåførene brukte bybrua fram til den ble stengt etter oppussing. Og nå når Holmenbrua har blitt en flaskehals på grunn av lysregulering på Strømsøsiden, har sjåførene blitt tvunget til å kjøre lange omveier når de skal frakte varer fra den ene siden av elva til den andre.

– Hvis vi skal ha en hastesak for eksempel fra Magasinet på Bragernes til Torgeir Vraas plass på Strømsø, må vi kjøre til Kjellstad og ta motorveibrua tilbake til Drammen.

Les også: - Veiutbygging løser ingenting

– De må gjenåpne bybrua

Husmo Lunde mener situasjonen i Drammen er uholdbar.

– Vi kan ikke legge ekstrakostnadene ved denne kjøringen på kundene, jeg mener det eneste riktige er å åpne bybrua for trafikk igjen. Den må åpnes for nyttetrafikk på dagtid i ukas fem første dager, det hadde hjulpet oss veldig.

Hun mener ikke bare hennes lille budbilfirma, men hele næringslivet som trenger varer ønsker å få bruke bybrua mellom bydelene Strømsø og Bragernes.

Panelet i trafikkdebatten i Drammen

Publikum fikk stille spørsmål til et panel av politikere under debatten om trafikkproblemene i Drammen.

Foto: Lovise Ingeborg Gangnes / NRK

– Alle kommer for sent, vi klarer ikke å holde klokkeslett og avtaler.

– Men har kundene forståelse for at dere kommer for sent fordi trafikken står ?

Ja, jeg vil jo si det, men som jeg sa på møtet her i kveld. Vi har ikke hatt en klage på 35 år, men nå hagler det inn. Vi forklarer jo årsaken, men det er så ille at vi snart må finne kunder utenfor Drammen slik at vi klarer å levere til rett tid og ikke kaster bort verdifull tid i kø foran lyskryss og over broene.

Men hun fikk ikke gehør i panelet for å åpne bybrua, men lyskrysset ved Holmenbrua skal evalueres.

– Det haster med ny vei til Konnerud

Flere av de frammøtte på debatten om trafikkproblemene i Drammensregionen etterlyser tiltak for å få bedre trafikkflyt og mindre kø.

– Det haster med å bygge ny vei fra Konnerud, det er det viktigste å få på plass i Drammen for å løse trafikkproblemene.

Det sa Irene Kildebo i Gulskogen vel da hun tok ordet under trafikkdebatten tirsdag kveld.

Debattanter på trafikkdebatt i Drammen

Lise Christoffersen fra Ap, Trond Johansen fra Krf og Irene Kildebo fra Gulskogen Vel var med i debatten om trafikkproblemene i Drannebsregionen.

Foto: Lovise Ingeborg Gangnes / NRK

– Hovedveien til og fra bydelen Konnerud går rett igjennom flere boligområder og det har vært snakket om dette i årevis. Nå må veien komme. Om det blir med bompenger eller ikke.

Hun fikk applaus fra salen da hun var ferdig med sitt innlegg.

Vil ha flere til å kjøre buss

Et stort flertall av innbyggerne i Drammensregionen mener trafikkproblemene i nedre deler av Buskerud har blitt større de siste årene. Og politikerene som deltok i debatten mener utfordringen er å få flere til å kjøre buss, sykle og gå.

Politikere i trafikkdebatten i Drammen

Jon Helgheim fra Frp, Ulla Nordgarden fra Venstre og Johan Baumann fra Høyre deltok i samferdselsdebatten i Drammen.

Foto: Lovise Ingeborg Gangnes / NRK

Ulla Nordgarden fra Venstre mener flere vil sykle bare det legges til rette for det.

– Vi må få et sammenhengende sykkelveinett og legge til rette for at det er framkommelig både sommer og vinter.