Hopp til innhold

Etterlyser bedre sikkerhet etter at Skarverennet ble avlyst: – Guffent

Det tradisjonsrike skiløpet på Hardangervidda ble avbrutt på grunn av sterk vind og snø. Nå etterlyser flere bedre sikkerhet og informasjon til deltakerne.

Skarverennet 2024. Tåke, vind og snøvær satte en stopper for skirennet.

SKARVERENNET 2024: Tåke, vind og snøvær satte en stopper for skirennet.

Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRK

Den 50. utgaven av skiløpet Skarverennet ble en lite minnerik affære.

Deltakerne som skulle gå fra Finse, startet i relativt fint vær. Det blåste noe og føyk en del på bakken. Men utover dagen ble vinden kraftigere, og løypene føyk igjen.

Klokka 11:22 besluttet arrangøren å avbryte rennet. Da hadde mange av deltakerne allerede kommet så langt i rennet at de nesten var i mål på Ustaoset.

Mange fikk ikke engang med seg at rennet var blitt avbrutt før de var i mål.

Les også Skarverennet avlyst og Bergensbanen stengt på høyfjellet

Togpassasjerer på Finse venter på tog etter at Bergensbanen har vært stengt i flere timer

Tre løpere måtte få hjelp av politiet under rennet. De hadde havnet utenfor løypa på grunn av tett tåke og snøfokk.

Noen løpere rakk aldri å starte å gå før rennet ble avlyst, blant annet alle eliteløperne som skulle starte litt ut på dagen.

Har gått rennet mange ganger

Terje Grimsgård var én av de mange tusen som gikk Skarverennet i går.

Han er opprinnelig fra Geilo, men bor der ikke. Han har gått Skarverennet flere ganger og kjenner området godt.

Men i går følte han seg utrygg da han nærmet seg Ustaoset.

Terje Grimsgård

Terje Grimsgård kom seg helt til mål i Ustaoset.

Foto: Privat

Grimsgård forteller at han ble gående alene i løypa og opplevde det som guffent da stikkene forsvant for han.

– Heldigvis dukket det opp et par løpere til, og vi fant ut at det beste var å holde sammen og prøve å finne veien tilbake, forteller Grimsgård.

Til slutt ringte de politiet fordi de trodde de var havnet i feil løype.

Han mener det burde ha vært mer patruljering i løypa, jevnere stikk og mer vakthold på de punktene der det er mulig å ta feil, som ved kryssende løyper.

Grimsgård håper at han med sine tilbakemeldinger til arrangøren kan gjøre rennet enda bedre og tryggere i fremtiden.

Tar tilbakemeldingene til seg

– Vi har en god sikkerhetsplan som vi hele tiden gjør utbedringer på. Den har forskjellige sikkerhetsnivåer. I går økte vinden og det snødde. Da økte vi sikkerhetsnivået, forteller sikkerhetsleder for Skarverennet, Odd Gjestemoen.

Odd Gjestemoen

Odd Gjestemoen er sikkerhetsansvarlig i Skarverennet.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Ifølge arrangøren, har de cirka 70 snøskutere, to beltevogner, fem oppvarmede telt, 115 Røde Kors- og helsepersonell, samt støtte av politiet.

Vi hadde ute 70 skutere som patruljerte løypa. Det var tett med skutere. Men selvfølgelig var det nok noen løpere som følte det var langt mellom skuterne. Det tar vi til oss. Visse steder må det kanskje settes inn enda flere, sier Gjestemoen.

Lett å forveksle løyper og havne feil

Sikkerhetslederen forteller at de har fått flere tilbakemeldinger fra deltakerne om at stikkene stod for langt fra hverandre.

– Det så vi i går. Løypa må stikkes tettere. Det var satt opp stikker med 30–40 meters mellomrom.

Når Skarverennløypa nærmer seg mål i Ustaoset, blir det tettere mellom de andre skiløypene i området.

– Da er det lett å forveksle løypene og havne feil, sier Gjestemoen.

Han sier at de tar de tilbakemeldingene de får på alvor og prøver å gjøre rennet enda bedre til neste gang.

Sølvi Nyvoll Tangen og Lena Nyvoll Tangen skulle gå Skarverennet, men satt i stedet 5,5 timer på tog og måtte ta seg inn på Finsehytta

MOR OG DATTER: Etter en lang dag tok Sølvi Nyvoll Tangen og Lena Nyvoll Tangen fra Bergen inn på Finsehytta. Der fikk de middag og to senger på et rom.

Foto: Rune Sundt

Etterlyser bedre informasjon

Håkon Riple fra Bergen kom bare til før første drikkestasjon før rennet ble avbrutt og han måtte gå tilbake til Finse.

Fra Finse skulle han med tog tilbake til Bergen.

Han mener tidspunktet for å avbryte rennet var helt riktig. Men han synes informasjonen om hvordan de skulle komme seg hjem, var mangelfull, og at deltakerne ble gitt forskjellig informasjon.

– Det er kommunikasjonssvikten i etterkant av avlysningen som ble et problem, mener han.

Strandet på høgfjellet

Det fikk også Sølvi Nyvoll Tangen og dattera Lena Nyvoll Tangen oppleve. De gikk om bord på toget på Voss grytidlig lørdag morgen, men endte opp sittende fast i en mørklagt tunnel i over fem timer.

Deretter ble de bedt om å gå av toget – som skulle videre til Oslo – og ble stående fast på Finse resten av dagen.

– Det var knapt noe informasjon å hente. Vi snakket med konduktører, som heller ikke visste hva som skulle skje. Vi ble bedt om å følge med på Vy og Bane Nor sine sider, sier Sølvi Nyvoll Tangen.

Togpassasjerer på Finse venter på tog etter at Bergensbanen har vært stengt i flere timer

FOLKSTOM: Det var tidvis folksomt på Finse stasjon. Her fra lørdag kveld.

Foto: Webkamera / Bergens Tidende

Måtte bestilte seng på DNT-hytte

Mor og datter tok på seg skiene og rakk en liten runde fra stasjonen før de var tilbake til det de trodde var avgangstiden. Men toget som etter hvert dukket opp på Finse stasjon ble bare stående. Estimert åpning av Bergensbanen var klokken 21.30, kunne Bane Nor etter hvert melde.

Siden de hadde gått store deler av dagen uten mat, gikk de noen hundre meter bort til Finsehytta for å spise middag og spille kort. Etter hvert ble de klar over at toget som hadde ventet på Finse stasjon var borte.

– Vi hadde planer om å gå tilbake innen god tid, og fulgte nøye med på nettsidene. De kan jo ikke forvente at folk skal stå på perrongen midt på høgfjellet en hel dag for å vente.

Da neste beskjed fra Bane Nor var at estimert åpning var midnatt, ble løsningen å sjekke inn på DNT Finsehytta. Der fikk de hver sin seng på et firemannsrom og en tannkost i resepsjonen.

– Vi er greit fornøyde med informasjonen fra Skraverennet. Men informasjonen fra Vy ble alt for tilfeldig. Det hele ble uoversiktlig

Vy forstår kritikken: – Det oppstår et vakuum

Vy har beklaget overfor de reisende som måtte vente på Finse lørdag.

– I en slik situasjon oppstår det et vakuum. Den infoen alle vil ha, den finnes ikke. Da er det forsteåelig at den kritikken oppstår. Vi forstår det, men vi kan ikke gi informasjon som ikke finnes, sier kommunikasjonsdirektør Åge-Christoffer Lundeby i Vy søndag kveld.

Han legger til at sitasjonen lørdag var alt annet enn ordinær.

– Situasjonen som oppstod på lørdag, hvor det var stengt i time etter time, og hvor man fikk over et svært begrensa antall tog i forhold til tallet på passasjerer, under et arrangement som er høgsesong av høgsesong, gjør at dette skjærer seg.

Odd Gjestemoen forteller at de sender ut sin informasjon til deltakerne vis SMS.

På lørdag var de ekstra uheldige da strømmen gikk på jernbanelinjen som skulle frakte tog med deltakerne fra Finse og hjem. Mange ble sittende på Finse og vente.

Webkamera fra Finse 20. april 2024 viser folk som venter på toget

FINSE LØRDAG ETTERMIDDAG: Strømproblemer mellom Hallingskeid og Finse førte til full togstans.

Foto: Webkamera / Bergens Tidende

Det ble en ekstra utfordring med de 1700 løperne som ble returnert til Finse og ble sittende der og vente en god stund, sier Gjestemoen.

– Så der må vi bli bedre. Vi må få det inn i sikkerhetsplanen at hvis det skjer at noen må tilbake til Finse så må det være representanter der også, forteller sikkerhetslederen.