SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Den nye E 134 som skal bygges gjennom Kongsberg kommer til å bli lagt i tunnel på vestsiden av Lågen. Det vedtok et enstemmig bystyre torsdag kveld. Men selv om vedtaket var enstemmig, var det ikke alle representantene som var enige i utgangspunktet.
Alle er enige om hvor den nye veien skal gå på begge sidene av sølvbyen. Det er kryssingen av Lågen og passeringen av bykjernen på vestsiden som har vært diskusjonstemaet. Dette er strekningen mellom Tislegård og Kongsgårdsmoen.
Senterpartiets Anne Berger. Foto: NRK.
Sp og KrF imot
I det som var et tilløp til debatt gikk Senterpartiet og Kristelig folkeparti inn for å legge veien oppe i dagen. Anne Berger fra Senterpartiet argumenterte med at flaskehalsen i Kongsberg er strekningen mot næringsparken og hun la vekt på at de ansatte der fortjener en løsning ganske raskt.
- Derfor skulle vi ønske at vi kunne fått avklart E 134 før vi gjorde noe forskuttering i forhold til næringslivet og beboerne, men nå kan dette trekke ut i tid, sa Berger.
Geir Øystein Andersen fra Kristelig folkeparti la vekt på at dagen-alternativet ville bli billigst og være best for lokalsamfunnet.
Viktigst med enighet
Men disse to stappet fort argumentene sine i sekken da de skjønte at de kom til å bli nedstemt. Det var viktig å få et enstemmig vedtak for å vise at her vil Kongsberg kjempe samlet for å få penger fra staten til ny vei.
Bernt Søraa mente at nå må Kongsberg få sin veipakke slik Drammen har hatt.
- Vi må tenke dette prosjektet i helhet. Det er i hovedsak et stamveiprosjekt, men det utleder en del lokale tiltak som er et kommunalt ansvar. Dette må vi se i sammenheng med det store, sa Søraa.
Arbeiderpartiets gruppeleder, Reidar Øxnevad. Foto: NRK.
Vil unngå by-splitt
Gruppeleder for Arbeiderpartiet, Reidar Øxnevad, gikk i spissen for tunnelalternativet.
- Dette er ikke en vei for Kongsberg. Det er en vei for strekningen mellom Drammen og Haugesund hvor gjennomfarten i Kongsberg er en bitteliten del, sa Øxnevad.
Han fryktet at østsiden av Lågen fra byfossen og nedover kunne bli rasert ved å legge veien oppe i dagen. Han tror at tunnelalternativet er veiløsningen for fremtiden.
- Det kan bety for Kongsberg at vi blir en by som er en enhet helhet hvor ikke en stor vei splitter byen i to, sa Øxnevad.