– Det å bruke to av feltene til kollektivtrafikken, betyr redusert kapasitet for biltrafikken, sier samferdselssjef i Buskerud fylkeskommune, Gro Solberg.
Hun setter fingeren på det som opptar mange for tiden. Etter at nyheten ble kjent har det kokt i sosiale medier og på kommentarfeltet i Drammens Tidende. Og de aller fleste er entydig negative til å innføre kollektivfelt i Rosenkrantzgata i Drammen på bekostning av privatbilene.
Trenger mindre plass
Men samferdselssjefen tror at privatbilene i fremtiden ikke kommer til å trenge så mye plass.
– Det viktigste for oss nå er å satse på et godt kollektivsystem, og dernest å få flere til å kjøre buss. Vi kjøre mye bil, og det er et stort potensial for å få folk til å gå, sykle og kjøre buss, sier hun.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Samferdselssjefen mener det haster med å starte arbeidet på en av byens mest trafikkerte gater.
– Veien er i dårlig forfatning, og vi må komme i gang, men det betyr ikke at det samtidig skal prioriteres egne kollektivfelt. Det er det som er så fint med den løsningen vi anbefaler. Vi kan bygge veien ferdig nå, og beholde det trafikkmønsteret vi har i dag. Så kan vi bestemme senere om vi skal ha kollektivfelt, sier hun
Politikerne avgjør
Når et eventuelt nytt kollektivfelt kan stå ferdig vil hun ikke si noe om, men at det er opp til andre. Hun sier de nå bare har pekt på mulighetene.
– Det er et politisk valg det er opp til fylkespolitikerne å avgjøre, avslutter hun.