NRK Meny
Normal

Tråsykkel farligere enn motorsykkel

Dobbelt så mange blir alvorlig skadd i ulykker med sykkel enn motorsykkel. Det viser statistikk fra Oslo universitetssykehus, som behandler de hardest skadde syklistene. Stadig flere får erfart at hjelm ikke alltid er nok til å beskytte i trafikken. Blant dem er Jan Grøteig.

Syklist påkjørt Dalgård

Racersykkel i trafikk er kun for de med litt erfaring, mener Jan Grøteig som selv ble truffet av bil og hardt skadet på sykkeltur.

Foto: Henrik Sundgård / Henrik SundgÃ¥r

Metallhofte

Etter fire år kan Grøteig skryte av å være en av få i Norge med så mye metall i hofta.

Foto: Thea Pernille Bjelke Christophersen / NRK

Det var i 2008 at den tidligere nordiske mesteren i triatlon fikk bekkenet og hoften knust i tillegg til mange brudd.

– Jeg så bilisten, men han så ikke meg!

Hjelmen spratt av

Hjelmen tok av for det første treffet i bakken, men den spratt av og han måtte sy 28 sting i hodet. Fire år senere kjenner han enda sterke plager

– Jeg tar smertestillende tabletter hver dag, men jeg tar gjerne noen tabletter for å kunne gå på beina.

I ettertid av ulykken mener han at syklister er litt overmodige, og stoler for mye på at de blir sett i trafikken.

– Jeg hadde på meg normalt utstyr. Team-trøye, trekk, sykkelbukse og sko, og hjelm. Flaks? Ja, jeg hadde vel det.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tredelt tri-sykkel

Racersykkelen henger i en tynn tråd etter ulykken som slengte Grøteig 16 meter bortover veien og blant annet knuste den venstre hoften.

Foto: Thea Pernille Bjelke Christophersen / NRK

Merkbar utvikling

Hittil i år er 54 syklister behandlet ved traumeavdelingen på Oslo universitetssykehus i Ullevål, mens antall motorsyklister er 23. Alle er fløyet inn med alvorlige skader etter ulykker i terrenget eller på veien.

Terje Strand

Leder for Norsk Luftambulanses base på Lørenskog, Terje Strand.

Foto: Lars-Erik Vollebæk / Norsk Luftambulanse

Lege og leder for Norsk Luftambulanses base på Lørenskog, Terje Strand, merker godt utviklingen. Luftambulansen er de første til å ankomme ulykkessted og behandle de skadde syklistene, og Strand kan fortelle om en dødsulykke så sent som i helgen.

– Det viser at dette faktisk kan være veldig farlig. Det kan gå veldig galt og vi har sett andre alvorlige skader.

Bekrefter statistikken

Universitetssykehusets statistikk samsvarer med Strands erfaringer. Det er dobbelt så mange som skader seg på vanlig sykkel som på motorsykkel. I fjor ble det registrert 102 ulykker på sykkel mot 49 på motorsykkel. Strand tror dette skyldes økt popularitet.

– Det er blitt mer og mer populært å sykle og flere og flere som deltar i sykkelritt. Dermed er det også i enkelte tilfeller høy hastighet på sykkel hvor man sitter ganske ubeskytta. Hvis ting går galt kan man skade seg til dels alvorlig.

Grøteig har også merket godt den økende interessen for sykkel. I Drammen eier og driver han en sportsforretning der salget av racersykkel har økt kraftig de siste årene. Likevel anbefaler han alltid terrengsykkel først for folk uten erfaring og mye treningsbakgrunn.

– På racersykkel må du sykle på vei og helst asfaltvei hvor det er mye trafikk. Med en offroadsykkel kan du holde deg på grusveier og i terrenget, og er litt mer sikker. Hvert eneste år er det folk som kommer innom som har vært utsatt for en ulykke og som kommer med gips.

– Det er gult som gjelder!

I tillegg mener Grøteig at det ikke er beskyttelsesutstyret det går på når det kommer til økningen av hardt skadde på sykkel.

– Det desidert viktigste er å bli sett. Mange bilister er ikke flinke nok til å se heller. Ha på gul trøye, vest eller sykkelskjorte. Å kjøre racersykkel krever sin mann og da skal du være veldig våken i trafikken.

monterer sykler

Mange racersykler settes sammen på verkstedet før de blir solgt i sportsbutikken til Grøteide.

Foto: Thea Pernille Bjelke Christophersen / NRK