Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD: Begrepet "kultur" har ulikt innhold for femteklassinger. Men alle elever skal få nyte godt av innholdet i "Den kulturelle skolesekken". Reporter er Sissel Andersen:
- Buskerud fylkeskommune
- Buskerud: Drammensregionen
Innholdet i begrepet "kultur" har femteklassingene på Konnerud skole i Drammen ganske ulik oppfatning av. På spørsmål hva kultur er, svarer de fleste at de ikke helt vet hva det er. Noen svarer at det er bilder, noen svarer at det er kunsthus.
Konnerud skole var én av pilotskolene i det som kalles "Den kulturelle skolesekken". Begrepet ble introdusert som et nasjonalt tiltak i 2001 av Jens Stoltenberg.
Hensikten med kulturformidlingen til barn er at barna skal få opplevelser av kultur, litteratur og kunst.
Barna skal lære seg å være aktive i forhold tilkulturformidlere, forfattere, kunstnere og biblioteker, forteller Magne Midthjell, koordinator for Den kulturelle skolesekken i fylkeskommunen.
Dessuten skal lærernes kompetanse økes, sier han.
Henter inspirasjon
Klasse 5B spiller blokkfløyte med musikklærer Hilde Sørberg Andersen.
Målet er at kulturformidling i skolen ikke skal overlates til tilfeldighetene, men nå alle elever og gi dem tilgang til kunst og kultur. Sandefjord kommune brukte faktisk begrepet før det ble introdusert som et nasjonalt tiltak.
Inspektør ved Konnerud skole, Lilllian Sandbakken, var én av de omkring 150 deltakerne som var i Modum kulturhus tirsdag for å hente inspirasjon og idéer til arbeidet med å bringe kulturen ut til elevene.
Inspektør Lilliann Sandbakken ved Konnerud skole.
Sandbakken tror kunst og kultur bygger broer. Skolen jobber med disiplin hos barna og relasjonene mellom dem.
Barna får treffe kunstnere som formidler kultur annerledes enn lærerne. Det er et tilleggsfag på skolen og konkurrerer ikke bort basisfagene, sier Sandbakken.
- Du slår ikke den du danser med, er Sandbakkens budskap.