– Folk kjører på gammel vane, og demper farten i flere år etter at boksene er borte, sier trafikkoordinator Henning Skau ved Søndre Buskerud politidistrikt.
Skau viser til et lyskryss i Rosenkrantzgata i Drammen. For en stund siden sto det en fotoboks her. Men selv etter at den er fjernet, bremser bilistene ned farten forbi krysset. Og det kommer til å til å skje i lang tid mener han.
– Ja, vi ser at folk holder en lav hastighet i dette krysset og i tillegg kommer gps-måleren i bilen til å varsle om at her står det en fotoboks selv om den er tatt vekk.
Les:
– Vi trenger fotoboksene
Også når fotoboksene er ute av drift, slipper vi gassen forbi fotoboksene.
– I over 20 år har vi hatt fotobokser i vårt distrikt og mange av disse boksene har vært ute av drift over lengre tid, eller ikke hatt noe kamera i seg. Likevel har hastigheten på stedene vært lav.
– Hadde det vært en god ide å flytte rundt på alle boksene?
– Ja, andre land gjør det, mange steder har de flyttbare fotobokser. Mens vi har faste som er satt opp på steder hvor det har vært mange ulykker blant annet.
Skau mener vi trenger fotoboksene, spesielt på ulykkessteder dersom det ikke settes i verk andre tiltak som hindrer ulykker.
– Jeg vil ha dem der hvor vi har dem i dag. Og at vi setter opp nye der vi ser antallet ulykker er økende.
Les også:
Støtte fra trafikkforsker
Og Skau får støtte fra trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef. Vi kjører på autopilot, og demper farten selv om vi vet at fotoboksen ikke lenger er der.
– Jada, det er akkurat slike ting som skjer i slike overgangsfaser, vi kjører på vane og du kan godt si vi kjører på autopilot.
Han viser til flere eksempler fra trafikken hvor vi gjør det samme. Som når et område omreguleres og det blir enveiskjøring. Da vil en del fortsette å kjøre som før uten å legge merke til skiltene.