Hopp til innhold

Bremser selv om fotoboksene er borte

Fotoboksene langs norske veier har fått en utilsiktet bonuseffekt. Bilistene demper nemlig farten selv om boksene er fjernet.

Fotoboks

Fotobokser langs norske veier får bilister til å tråkke på bremsen, også lenge etter at de er fjernet.

Foto: Idar Edvin Krogstad / NRK

– Folk kjører på gammel vane, og demper farten i flere år etter at boksene er borte, sier trafikkoordinator Henning Skau ved Søndre Buskerud politidistrikt.

Skau viser til et lyskryss i Rosenkrantzgata i Drammen. For en stund siden sto det en fotoboks her. Men selv etter at den er fjernet, bremser bilistene ned farten forbi krysset. Og det kommer til å til å skje i lang tid mener han.

Henning Skau, trafikkoordinator, Søndre Buskerud politidistrikt

Henning Skau, trafikkoordinator, Søndre Buskerud politidistrikt synes det er bra at bilistene fortsetter å dempe farten selv om fotoboksen for lengst er borte.

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

– Ja, vi ser at folk holder en lav hastighet i dette krysset og i tillegg kommer gps-måleren i bilen til å varsle om at her står det en fotoboks selv om den er tatt vekk.

Les: Slik er det å bli tatt av ein fotoboks

– Vi trenger fotoboksene

Også når fotoboksene er ute av drift, slipper vi gassen forbi fotoboksene.

– I over 20 år har vi hatt fotobokser i vårt distrikt og mange av disse boksene har vært ute av drift over lengre tid, eller ikke hatt noe kamera i seg. Likevel har hastigheten på stedene vært lav.

– Hadde det vært en god ide å flytte rundt på alle boksene?

– Ja, andre land gjør det, mange steder har de flyttbare fotobokser. Mens vi har faste som er satt opp på steder hvor det har vært mange ulykker blant annet.

Fotoboks

Noen fartsbokser som blir satt opp, tas ned igjen. Likevel fortsetter bilistene å kjøre som om de skulle ha vært der.

Foto: Idar Edvin Krogstad / NRK

Skau mener vi trenger fotoboksene, spesielt på ulykkessteder dersom det ikke settes i verk andre tiltak som hindrer ulykker.

– Jeg vil ha dem der hvor vi har dem i dag. Og at vi setter opp nye der vi ser antallet ulykker er økende.

Les også: Trygg Trafikk: – Sikkerhet viktigere enn frihet i trafikken

Støtte fra trafikkforsker

Og Skau får støtte fra trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef. Vi kjører på autopilot, og demper farten selv om vi vet at fotoboksen ikke lenger er der.

– Jada, det er akkurat slike ting som skjer i slike overgangsfaser, vi kjører på vane og du kan godt si vi kjører på autopilot.

Han viser til flere eksempler fra trafikken hvor vi gjør det samme. Som når et område omreguleres og det blir enveiskjøring. Da vil en del fortsette å kjøre som før uten å legge merke til skiltene.