NRK Meny
Normal

Sjåfører har kjørt mer enn 24 timer i strekk

Et transportfirma er anmeldt for over 200 grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Enkelte sjåfører har sittet over 24 timer bak rattet.

E18 Drammensbrua

Bedriften holder til i nedre Buskerud. Enkelte sjåfører har kjørt døgnet rundt.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Det er Statens vegvesen som har anmeldt bedriften. Anmeldelsen er på 40 sider og den inneholder grove brudd på EØS' reglement om pålagt døgnhvile og ukehvile.

Undersøkelsene til Statens vegvesen viser at bedriften har manipulert data på en grov måte. Biler har kjørt uten fartsskriverkort og sjåfører har kjørt på andre sjåførers kort.

Widar Stoltz

Widar Stoltz i Statens vegvesen sier de aldri har sett en mer alvorlig sak i nedre Buskerud.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– Dette er grove brudd som går på trafikksikkerheten løs. Vi har sett tilfeller hvor sjåfører kjører døgnet rundt. 24 timer uten søvn er faktisk det samme som å ha én i promille, understreker leder ved kjøretøy teknisk i Nedre Buskerud Widar Stoltz.

Verken politiet eller Statens vegvesen ønsker foreløpig å si noe om hvilken bedrift det er snakk om. Men flere kilder NRK har vært i kontakt med bekrefter firmaets navn. Vi har snakket med selskapets eier som viser oss innkallingen til avhør hos politiet. Eieren vet at en del sjåfører bevisst har brutt loven, men det er altså bedriften som er politianmeldt for manglende rutiner.

Firmaet ble for noen år siden dømt for lignende forhold. De fikk da en foretaksbot på en million kroner, som senere ble redusert til halvparten.

All gods- eller persontransport der kjøretøyet har en totalvekt på mer enn 3,5 tonn er underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Hvis sjåføren har svekket konsentrasjon på grunn av manglende hvile, kan konsekvensene for medtrafikanter bli fatale. Enkelte vogntog kan veie over femti tonn.

– Ingen ønsker å møte slike sjåfører ute i trafikken, sier Stoltz.

Arbeidsgivers ansvar

Det er arbeidsgivers ansvar å organisere kjøringen slik at de ansatte kan følge reglene om kjøre- og hviletid og bruk av fartsskriver. Arbeidsgiver er også forpliktet til å føre regelmessige kontroller for å påse at sjåførene følger reglene, samt å laste ned og lagre opplysninger fra sjåførkort og fartsskrivere jevnlig.

Opplysningene skal gjøres tilgjengelige, hvis politiet eller Statens vegvesen ber om det.

– Dette er ikke tilfelle i denne bedriften. Vi har holdt på med denne saken siden i fjor og må stadig be om ytterligere opplysninger. Etter å ha analysert alle dataene er saken anmeldt og videresendt til politiet, sier Stoltz.

Flere sjåfører anmeldt

Flere av de ansatte har blitt anmeldt etter kontroller ute langs veiene. I løpet av en periode på bare to måneder er seks av bedriftens sjåfører anmeldt for lovbrudd.

Kåre Holtung

– Omfanget var så stort at vi valgte å politianmelde bedriften, sier inspektør Kåre Holtung ved Statens vegvesen.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– I denne saken har det kommet mange meldinger fra våre kontrollører av tyngre kjøretøyer ute på veiene, sier inspektør i Statens vegvesen, Kåre Holtung.

Med bakgrunn i at selskapets sjåfører gjentatte ganger begikk lovbrudd ute i trafikken, ble det foretatt en såkalt foretakskontroll av bedriften. Alle kjøre- og hviletidsdata blir da kontrollert over en tomåneders periode. Dette er kontroller Statens vegvesen er pålagt å gjennomføre av EU. Tre prosent av alle sjåførdøgn skal kontrolleres årlig.

– Vi har fått gode verktøy for å kontrollere bransjen, men som alltid ligger juksemakerne et hestehode foran oss som kontrollerer, sier Holtung.

Saken blir nå etterforsket av politiet.

Svært alvorlig

Per Madsen, leder i Norsk Lastebileierforbund

Forbundsleder i Norges lastebileiereforbund, Per Madsen, mener bransjen ikke bør ha slike aktører.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Norges lastebileierforbund reagerer kraftig på anmeldelsen. De er overrasket over at en slik aktivitet foregår blant norske transportører.

– Saken er svært alvorlig. Bruddene og systematikken i det er bedriftens ansvar, sier forbundsleder i Norges lastebileierforbund, Per Madsen.

Han forteller at brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene er et problem på internasjonal trafikk. Men det overrasker Madsen at norske transportører er med på en slik virksomhet.

– Dette er en dårlig dag for oss. Det er svært sentralt for oss som bransje å drive lovlydig, og som organisasjon er vi veldig tydelige på det, sier Madsen.