Siden 2006 har antall skader på bilruter økt med hele 50 prosent. Det viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon.
– Hos oss har det vært en markant økning siden vi startet for ti år siden. Og det går bare en vei, og det er oppover. Det henger sammen med grusing og pigger, og at veldig mange ikke er klar over at man kan reparere en steinsprutskade før rute sprekker.
Espen Engh er daglig leder ved Hurtigruta Carglass i Drammen. På 10 år har de hatt en 100 prosent økning i antall oppdrag. Hele 6500 oppdrag hadde de i fjor.
– Og så har det vært en økning av antall biler. Det har jo en sammenheng, sier Engh.
Artikkelen fortsetter under bildet
Må bytte tre ganger i året
I tillegg har trolig piggfrie dekk mye av skylden. Små stein setter seg i den myke gummien og løsner i høy fart. Enkelte kunder må bytte rute så ofte som tre ganger i året.
Ronny Løvoll er innom med bilen sin. Han har fått en liten steinskade og vil ha den reparert før ruten blir ytterligere skadet.
– Jeg hadde en rute som sprakk for et par år siden, og derfor ville jeg bytte denne ruten før den ble helt ødelagt. Ruten kostet meg 2500 kroner, så jeg ville være føre var denne gangen, sier Løvoll.
– Dette er prisen å betale
Fra 2006 til 2010 har antall skader på landsbasis økt med 50 prosent. Dette er prisen forsikringsbransjen betaler for innføring av piggfrie dekk ifølge kommunikasjonsrådgiver i Finansnæringens Fellesorganisasjon, Tonje Westby.
– Det blir flere kostnader for selskapene når det gjelder steinsprutskader. Det er en konsekvens av at vi velger å kjøre med piggfrie dekk, som også har store fordeler for miljøet, sier hun.
– Kan det være snakk om at kundene må ta en større del av regningen i stedet for at dere gjør det?
– Nei, det har ikke vært noen diskusjon i bransjen om å øke forsikringspremiene eller på egenandelen når du skifter bilrute, sier Westby.