Fosskolltunnelen oppgraderes. Derfor er E18 innsnevret i begge retninger siden november i fjor. Det er nedsatt hastighet på strekningen, og dette er varslet i begge retninger.
Likevel smeller det ofte, noe som også trafikkoordinator Geir Oustorp i politiet bekrefter.
– Det smeller nesten daglig. Folk kjører inn i hverandre, og skadene er både alvorlige og mindre alvorlige, sier han.
– Årsaken er at kjøremønsteret er lagt om, og folk følger ikke med. Det har vi sett på video og selv; folk kjører altfor fort og må plutselig hogge inn bremsen, og da kjører de inn i hverandre.
Mange ulykker
Den ene tunnelen er allerede oppusset. Men alle tre tunnelene skal pusses opp innen mai 2017. Fortsatt blir det mange måneder med innsnevringer og nedsatt fart.
I år har politiet rykket ut på 23 ulykker på denne strekningen og inne i tunnelen. I tillegg kommer alle de mindre kollisjonene som politiet ikke får melding om.
- Les:
Mener varslingen er god nok
Til tross for skiltingen, klarer ikke alle bilistene å overholde de nye trafikkreglene.
– Vi har satt opp varselskilt og nye fartsgrenser for å opplyse om arbeidet, men fartsgrensene overholdes ikke.
Det sier Helge Thorsby i Statens vegvesen. Han er byggeleder på prosjektet og har sin arbeidsplass ved tunnelen.
– Vogntog og busser kjører i felt de ikke skal kjøre i og må rett som det er kaste seg over i krabbefeltet rett før tunnelen. Da oppstår det kø og opphopning, og så smeller det. Det ser vi ofte.
– Vanskelig å holde fartsgrensen
Flere av bilistene NRK snakket med på Kjellstad innrømmet at det er vanskelig å overholde fartsgrensen.
– Jeg skal innrømme at det er litt vanskelig, sier en ung kvinne som er innom bensinstasjonen for å fylle drivstoff.
– Vi lå nok ti kilometer raskere enn fartsgrensen, sier en mann som ikke er overrasket over at det smeller ofte.
En annen mann forteller at han opplever at folk er utålmodige bak ham når han kjører i riktig hastighet.
– Jeg holder meg i fartsgrensen, men folk bak meg blinker med lysene da, sier han.
Vurderer flere tiltak
Nå sier politiet at det kan hende de må se på andre tiltak.
– Kanskje må vi ha lavere fartsgrense over en lengre strekning, slik at oppbremsingen ikke blir så stor. Det må vi snakke med Statens vegvesen om, sier Oustorp.
– Hvorfor er ikke politiet her oftere?
– Vi er her, men kan ikke være her hele tiden. Hver gang det smeller, er vi her, og da blir det i hvert fall ingen nye smeller, sier Oustorp.
– Bør det være fartsovervåking her?
– Ja, det kan det jo være. Vi får som sagt ta en runde med vegvesenet og se hva vi får gjort, sier Oustorp.