SE OGSÅ: |
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
Det hevder Bjørn Linskov som i flere tiår har jobbet med veibygging og fjellsikring.
Han mener at dersom Oslofjordtunnelen åpnes i april, slik Statens vegvesen har planlagt, så vil den fortsatt være farlig.
- Det tar mye lenger tid enn tre måneder å sørge for at en så lang tunnel blir så sikker som mulig, sier Linskov.
- Det er svært mange kvadratmeter å kontrollere, og det tar lenger tid og er dyrt, mener Linskov.
Lang erfaring
Bjørn Linskov
Lindskov arbeidet med veibygging og fjellsikring fra 1960-tallet til ut på 1990-tallet. I mange år drev han firmaet Bjørn Lindskov Fjellsikring.
Han har hatt ansvar for sikring i mange tunneler og skjæringer rundt om i landet. Blant annet har han arbeidet med prosjekter på Tinnsjø-veien, tunnelen på E18 i Lier og første parsell i dobbeltsporet mellom Kambo og Ski.
Han husker godt sin egen reaksjon da han hørte at Statens vegvesen i begynnelsen av januar ønsket å åpne Oslofjordtunnelen etter at den kun hadde vært stengt i åtte dager.
Bekymret, men vil ikke si noe
Men distriktsveisjef i Statens vegvesen, Lene Mürer, hevder at det faktisk er mulig at tunnelen blir åpnet tidligere enn i slutten av april, slik det nå er lagt opp til.
NRK Buskerud har snakket med flere eksperter, både geologer og ingeniører, som uttrykker sin bekymring for sikkerheten i Oslofjordtunnelen. Men ingen ønsker å stå frem med disse synspunktene i radioen.
Nå frykter Bjørn Lindskov at Statens vegvesen heller ikke denne gang vil ta seg tid til å sørge for at fjellsikringen blir god nok.
Sikringen for dårlig
Han sier tunnelen er sikret kosmetisk mange steder og at både sprøytebetongen er for tynn og at boltene er for få og for korte.
- Det er gjort for at folk som kjører gjennom ikke skal bli urolige, mener Linskov. Tunnelen er psykisk sikret, sier Linskov.
Les mer om Oslofjordtunnelen på Statens vegvesens internettsider: